Van 1638 tot 1968 werd Joost van den Vondels Gijsbreght van Aemstel altijd opgevoerd rond nieuwjaarsdag in de Amsterdamse stadsschouwburg; een record waar geen WestEnd productie aan kan tippen. Van 3 t/m 5 januari 2020 keert Theater Kwast voor het derde jaar op rij terug met de Gijsbreght van Aemstel in de resten van oude Schouwburg op de Keizersgracht –tegenwoordig Hotel the Dylan- waar het stuk op 3 januari 1638 in première ging. Kortom, de nieuwjaarstraditie schiet wortel op de plek waar hij ontstaan is.
Zoals Rembrandt het zag..
Verborgen tussen het publiek legde Rembrandt van Rijn in vlugge schetsen enkele scènes van de oer-première vast. Schetsen die Kwast gebruikt om de originele kostuums te recreëren. Daarnaast laat Kwast in deze voorstelling zien, dat de recente benadering van de Gijsbreght als klassiek toneel niet deugt en er zelfs voor zorgt dat het stuk niet tot zijn recht komt. Het verhaal van de mythische heer van Amsterdam die op kerstnacht zijn stad probeert te beschermen tegen Kennemers en Waterlanders, spreekt al eeuwen tot de verbeelding en komt bruisend van de energie tot leven in deze authentieke setting.
De bruiloft van Kloris en Roosje
Met de Gijsbreght in januari herstelt Kwast de langstlopende theatertraditie ter wereld. Met de terugkeer van het 18e-eeuwse naspel De Bruiloft van Kloris en Roosje vervolmaken we deze traditie. Een uitbundig mini-operaatje met daarin een voorloper van de oudejaarsconference. Ivo de Wijs en Pieter Nieuwint schrijven voor 2020 deze nieuwsjaarswensch.
Gijsbreght gaat de stad uit
Naast de voorstellingen in The Dylan figureert op vrijdag 20 december 2019 het prachtige Gelderse kasteel Doorwerth één avond als het ‘Slot van de heren van Aemstel’. Op deze avond speelt Theater Kwast eenmalig een try-out binnen de muren van dit eeuwenoude slot.
Laat een reactie achter