• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Gedicht: Nine van der Schaaf • Goudvlinder

3 augustus 2020 door Raymond Noë 13 Reacties

Goudvlinder

Er luidde een klok en een landman spitte de vlakte,
Vogels omhoog kwinkeleerden hun luid lentelied,
Donker omlaag keek de man in de deugd van zijn arbeid,
Even omhoog in het luchtblauw, gram de gedachte:
Wie zal het land oogsten, ik of de bende der roovers?
Dieper omlaag groef hij: wie zal mijn ziel grijpen,
God of de duivel? Lijflijk bestond hij zoo pover,
Schold naar het voog’lenbroed om de luidruchtige vreugde,
Dolf naar de God in de grond die de vruchtbaarheid leidde,
Wachtte een moment, toen goudgeel een vlinder neerstreek
Neven zijn spa, waar de knoestige hand even poosde.

Nine van der Schaaf (1882-1973)


Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere werkdag een gedicht per mail.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Gedicht

Lees Interacties

Reacties

  1. J. Houtsma zegt

    3 augustus 2020 om 17:06

    Ik weet niet wat jullie vinden, maar ik zeg: het gevoel voor versritme van deze Nine liet nogal te wensen over

    Beantwoorden
  2. M.J. Adema zegt

    3 augustus 2020 om 18:09

    Eens, alleen regel 3, 9 en 11 hebben dactyli, de rest is een rommeltje. Andere gedichten van haar lezen lekkerder weg.

    Beantwoorden
  3. Ronald V. zegt

    3 augustus 2020 om 18:35

    Het weerbarstige ritme past goed bij die weerbarstige landman.

    Beantwoorden
    • J. Houtsma zegt

      3 augustus 2020 om 18:44

      Ja, zo kun je het ook zirn.

      Beantwoorden
  4. Ton Harmsen zegt

    3 augustus 2020 om 20:41

    Ik zou dit ritme niet weerbarstig noemen, maar fladderend. De vlinder blijkt het hele gedicht al aanwezig te zijn, af en toe (zeker in het laatste vers) zit hij even stil. Heel knap weergegeven door Nine van der Schaaf.

    Beantwoorden
    • J. Houtsma zegt

      3 augustus 2020 om 21:52

      Hm, weet je zeker dat je haar niet teveel eer aandoet? Die regels met vijf heffingen en dubbele dalingen, een beetje kunstmatig, maar je zou dat kunnen opvatten als fladderen. Maar die antimetrieën, léntekleed, lúchtblauw, zíel grijpen, vóog’lenbroed óm: ik vind dat, misschien weerbarstig, maar allesbehalve fraai.

      Beantwoorden
  5. Anoniem zegt

    3 augustus 2020 om 23:22

    laat nine toch “in haar gedichten wonen”.

    Beantwoorden
    • Anoniem zegt

      3 augustus 2020 om 23:23

      anoniem=harry reintjes

      Beantwoorden
      • J. Houtsma zegt

        4 augustus 2020 om 08:28

        Ja, sorry, dat is natuurlijk zo

        Beantwoorden
        • M.J. Adema zegt

          4 augustus 2020 om 10:36

          Metrum is natuurlijk één ding bij gedichten, rijm is een tweede en inhoud een derde. Wat mij betreft vul je dat nog aan met wat subjectief gedoe over tegenstellingen, overgangen, fantasieën en associaties. Slaagt een dichter erin de lezer zich te laten inleven in zijn gevoelens, dan is het doel bereikt. Dat geeft iets gelukkigs aan twee kanten. Daar maak je gedichten voor en daarvoor lees je ze.

          Ik moet zeggen het met de opvatting eens te zijn dat in dit gedicht het metrum niet de schoonheidsprijs verdient, ook al ben je geneigd de maker van het gedicht niet voor het hoofd te willen stoten. Maar is de dichteres eenmaal aan een jambe begonnen, begint ze opeens te stotteren of gaat ze door met een trochee. Ik wil best veronderstellen dat dit horten en stoten een uitdrukking moet zijn voor de twijfel waarin die boer verkeert of, via de tegenstelling, moet leiden naar de verschijning van die prachtvlinder die als het ware alle onheil uitlacht met de simpelheid van haar schoonheid, maar ik vind dat een wat makkelijke rechtvaardiging voor deze vorm.

          Als we ook de andere gedichten van deze dichteres bezien, zien we dat er weinig of geen rijm in haar creaties te bespeuren zijn.
          Dat hoeft ook niet, als er dan ook maar iets tegenover staat. En dat staat er. En dat is het dichterlijke: een beeld oproepen dat tot gedeelde gevoelens leidt.
          Lees die drie hier onlangs gepubliceerde gedichten er nog maar eens op na en ontdek niet alleen haar ervaringswereld, maar ook die van jezelf.

          Beantwoorden
  6. Erik Harteveld zegt

    4 augustus 2020 om 11:17

    Er is naar mijn smaak niets mis met het ritme van dit gedicht. Het laat zich prima voordragen. Lees het maar eens hardop. Het is zeer muzikaal geschreven.
    (En dan even wachten bij ‘wachtte’ – maar dat gaat vanzelf! Knap hoor!)

    Beantwoorden
    • J. Houtsma zegt

      4 augustus 2020 om 12:00

      Ja verdraaid, je hebt gelijk, geloof ik. Je moet het hardop lezen.

      Beantwoorden
  7. DirkJan zegt

    4 augustus 2020 om 14:00

    Nu zou je een gedicht het beste los moeten beoordelen, zonder kennis te gebruiken buiten de woorden om, maar toch ontkom ik daar niet aan als ik lees dat Nine van der Schaaf tot de eersten behoorden die begin vorige eeuw, al aan het begin van haar dichterschap, het rijm hebben losgelaten. En dan denk ik, als je ook als pionier van vernieuwing zo rigoureus breekt met een eeuwenlange traditie van het rijm, dan zal een vormkenmerk als ritme ook niet veel meer betekend hebben. Zal Nine zich niet meer hebben gericht op de inhoud van haar gedichten, op de woorden zelf, op de beelden die ze wil oproepen en niet op knellende vormen zoals rijm en ritme? Nine was ook schrijfster van proza, misschien wel in de eerste plaats, en kan dit aan het loslaten van het rijm hebben bijgedragen en verklaren waarom ze relatief lange zinnen en geen strofen gebruikt?

    Ik vind het geen indrukwekkend gedicht, maar nadat ik wat over haar las en wat ik me nu bedenk, is dit gedicht voor mij toch in een positiever daglicht komen te staan.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d