• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Goeiemorgen, hoi!

9 november 2020 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Taalbeschouwing voor de basisschool (1: groep 4)

We lopen elke ochtend naar school.

Papa en ik. 

Als we naar buiten komen, staat de buurvrouw in de tuin. 

“Hoi”, zeg ik. 

“Goeiemorgen, buurvrouw” zegt mijn vader. 

“Morgen”, zegt de buurvrouw.

We lopen verder. 

Als we bijna de hoek omgaan, zien we een vriend van papa.

“Hé, Jeroen!” roept papa vrolijk.

“Hoi”, zeg ik.

“Ha!”, roept Jeroen.

“Waarom zeg je tegen iedereen wat anders?” vraag ik aan papa. 

Hij snapt niet wat ik zeg.

“Waarom zeg je niet goeiemorgen tegen Jeroen. Net als tegen de buurvrouw?”

“Jeroen is mijn vriend”, zegt papa. 

“Tegen een vriend praat je anders dan tegen de buurvrouw. 

Tegen de koning zeg je geen ‘hé’, maar tegen je beste vriendin wel.

Door de manier waarop je iemand groet, laat je horen hoe goed je hem kent.

Ook laat je horen hoe je je voelt.

Hoi! is vrolijker, maar goedemorgen is beleefder.”

We komen aan bij de school. 

“Goedemorgen, juf Lilian”, zegt papa.

“Goedemorgen”, zeg ik.

De juf lacht. 

“Hoi!”, roept ze.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Taalbeschouwing voor de basisschool, Taalbeschouwing voor kinderen

Lees Interacties

Reacties

  1. Renaat Gaspar zegt

    9 november 2020 om 12:47

    Grappig hoe beleefdheidsvormen kunnen veranderen. Hierboven staan als begroetingen: Hoi, hé, ha, morgen, goeiemorgen en als netste vorm goedemorgen.
    Toen ik 55 jaar geleden (mondeling) eindexamen deed, had de leraar een briefje op het mededelingenbord gehangen: ‘Denk erom: men groet de gecommitteerde bij binnenkomen en bij verlaten van de examenkamer met de woorden Dag meneer; eventueel Dag meneer Schwartz. Elke andere groet is niet geoorloofd’.
    Wat was er gebeurd? Volgens mijn klasgenoot het volgende. Hij had bij het weggaan na het mondeling gezegd: Goedemorgen, meneer.
    Er ontspon zich de volgende terechtwijzing: Jongeman, komt u eens terug. Tegen uw kapper zegt u maar ‘Goedemorgen’, maar daar ben ík niet van gediend. Tegen míj zegt u netjes ‘Dag meneer’.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      9 november 2020 om 13:43

      Ik moest zelf toen ik in de brugklas zat een keer nablijven omdat ik ‘hallo meneer’ tegen de rector had gezegd. “Hallo zeg je door de telefoon.”

      Beantwoorden
  2. Setske zegt

    1 november 2022 om 11:16

    Wij leren nu in groep 4 met taal hoe je iemand begroet. Dat kunnen ze erg goed.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d