• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Naar schemerige serieuze doelen

27 februari 2021 door Nico Keuning Reageer


Door Nico Keuning


De dichter en essayist Max de Jong (1917-1951) is in juni zeventig jaar geleden overleden. Dat verklaart waarom mij, als auteur van de biografie Altijd het tinnef om je heen (2000), onlangs gevraagd werd of ik nog gedichten van Max in mijn archief had; men is bezig met de uitgave van de Verzamelde gedichten. Het bekendste gedicht van De Jong is Heet van de naald (1947), een autobiografie in 91 kwatrijnen, waarvan de eerste twee luiden: ‘Ach hoe kan ik nu ook schrijven / zij is getrouwd met een ander / en heeft kinderen / zoals het moet / / ik daarentegen zoek vruchteloos / naar het recept /om van twee halve vriendinnen / één hele te maken.’ Hij schreef het gedicht in één nacht, op een kamer aan de Nicolaas Witsenkade 22 hs in Amsterdam, na het vertrek van een onbereikbare geliefde naar Amerika.

Max de Jong was een compromisloos romanticus, een tragische, literaire cultfiguur die in het naoorlogse literaire Amsterdam rondzwierf en voortdurend vergeefs op zoek was naar een vrouw, een passende baan en een ‘bomvrije kamer’. Die bom was de hospita die elk ogenblik kon exploderen als hij zich niet aan de regels hield. Hij haatte het geluid van de stofzuiger en dat van de radio van de buren. ‘Gooi een atoombom op Hilversum!’

Rudy Kousbroek noemde De Jong naar aanleiding van het originele, openhartige en rijmloze Heet van de naald in het tijdschrift Braak ‘voorloper der experimentelen’. Als we het poëtisch oeuvre van De Jong overzien, ligt de oorsprong van zijn dichterschap in het sonnet. De onbereikbare geliefde, Neel Wibaut, had hij eerder al in Groot Nederland (oktober 1939) vereeuwigd in het sonnet ‘Neel’. Hetzelfde sonnet is onder de titel ‘The burden of beauty’ postuum verschenen in de bundel Muggen en zwanen (1955), samengesteld door zijn vriend Hans van Straten. De eerste strofe luidt:

De bleke angst, de ander te verwonden
leeft in haar glimlach, als ze ongewild
en moe de duizelende lasten tilt
die in één dralend woord hun oorsprong vonden –

Door het enjambement leest het gedicht als proza. Een gedicht moet niet te nadrukkelijk rijmen. Liefst helemaal niet, zegt De Jong in een van zijn Aforismen die onlangs bij de Statenhofpers in honderd genummerde exemplaren zijn verschenen: ‘Tegen de dwaze rijmgewoonte heb ik vaak gefoeterd.’

De gedichten van De Jong zijn aanvankelijk traditioneel, maar tevens speels en origineel door de persoonlijke inhoud en het niet-dichterlijke woordgebruik. Zoals in de twee kwatrijnen (hij heeft een opmerkelijke voorkeur voor het dubbele kwatrijn, het octet) ‘Vroege trein’. Een tijdloos beeld, dat we ons herinneren van het reizen voor corona:

Vroege trein I

De laatste broei van echtelijke sponden,
door ’t reisbesluit slechts vluchtig aangerand,
stijgt nu als weersmaak in de werkersmonden
en slaat als wasem op de ochtendkrant.

Vroege trein II

Morsige spijs van slaperige smoelen,
door de coupé met tegenzin geslikt –
daar gaan we weer, gewillig ingeblikt,
naar schemerige serieuze doelen.

De kracht van zijn poëzie ligt in het persoonlijke tekort. In het sonnet ‘Oog om oog’ gaat zelfkennis hand in hand met het verachten van de anderen om hun onbegrip. De eerste twee kwatrijnen:

Ze zeiden vaak, dat ik me opdring –
Het euphemisme wies hun afkeer schoon.
Want ook diegenen waar ik meer mee omging
bleven wat koel, hielden de juiste toon.

En ik, van mijn kant, hield me ook afzijdig,
en hechtte aan de kamer waar ik woon.
Mijn aanleg bleek steeds met de hunne strijdig,
zo werd de conversatie monotoon.

In dit sonnet dient zich reeds de (vertel)stijl en toon aan van Heet van de naald. Die toon is stelliger en (ver)oordelender in zijn Essays in zakformaat (postuum, 1982) en in de eveneens bij leven ongepubliceerde poëziekritieken Van Mei tot mij. Max de Jong probeerde voortdurend aansluiting te krijgen bij tijdschriftredacties. Vergeefs. Men vond hem te uitgesproken, te opdringerig. ‘O god, vergeef het ze niet, want ze weten donders goed wat ze doen,’ luidt een van zijn aforismen. Evenals deze: ‘Zodra iets pijnlijk wordt, raken we in de buurt van de waarheid.’

Willem Frederik Hermans nam als eerbetoon aan de dwarse dichter als motto een aforisme van hem op in Mandarijnen op zwavelzuur: ‘De berg boeken sinds Gutenberg is dermate aangegroeid dat men feitelijk moreel verplicht is als men haar met één vermeerdert, dan ook op zijn minst een heel genre uit te roeien.’ Philip Mechanicus gaf een fotoboek met schrijvers- en dichtersportretten de titel De pose der natuurlijkheid, uit Heet van de naald:

zij kon echt gewoon doen
zij had wat Oscar Wilde
noemt de pose
der natuurlijkheid

Zowel in de literatuur als in de liefde bleef tijdens het leven van De Jong – op de uitgave van Heet van de naald door Geert van Oorschot na – erkenning uit. Zo eindigt het gedicht:

Het lag uitsluitend aan mij
maar ik was geïmponeerd
ik kon er niet tegen op
jammer is zo iets.

Vorm en vent. In de authenticiteit en oprechtheid (honnêteté) is De Jong een echte man van Forum. Dat zeventig jaar na zijn overlijden na de Aforismen ook de Verzamelde gedichten, in beperkte kring, zullen verschijnen past uitstekend bij hem: gewaardeerd door de happy few.







Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Max de Jong

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d