Wat gaat er schuil achter de productie en promotie van boeken binnen de uitgeverij? In Dirigent der woorden geven studenten van de master Redacteur/editor aan de Universiteit van Amsterdam een impressie van het benodigde retorisch talent binnen het boekenvak. In elf bijdragen belichten zij heel uiteenlopende taken waarin overtuigingskracht een rol speelt: van het maken van een podcast tot het indienen van een fondsaanvraag, van het opzetten van een crowdfundingsactie tot het schrijven van wervende persberichten.
Naast de vlot geschreven bijdragen van de studenten bevat de bundel een boeiend voorwoord van Marijn Hogenkamp (redacteur fictie bij Atlas Contact en auteur bij Cossee), een mailwisseling tussen auteur Bas Steman en zijn redacteur Susanne van Leeuwen (Nieuw Amsterdam), een interview met Bibi Rumping (uitgever bij Billy Bones) en een column van Bowi van Onna (medewerker publiciteit en acquisitie bij Das Mag).
Dirigent der woorden is gemaakt door masterstudenten van de opleiding Redacteur/editor 2020-2021 van de Universiteit van Amsterdam. Deze opleiding bereidt studenten voor op een carrière in het boekenvak. De 21 studenten hebben het boek binnen het vak Taalanalyse geschreven, geredigeerd en uitgegeven, en daarmee het werkveld verkend.
Vrijdagavond 12 februari om 19.30 uur wordt de bundel feestelijk online gepresenteerd. Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor de boekpresentatie of de bundel bestellen via hoofdredactie2020@gmail.com. Dirigent der woorden is ook verkrijgbaar bij Athenaeum Boekhandel, Spui 14-16 te Amsterdam. Kosten: € 15,-.
Everdien Rietstap, coördinator master Redacteur/editor, Universiteit van Amsterdam
Laat een reactie achter