De covid-19-pandemie heeft gezinnen in Nederland op veel verschillende manieren getroffen. Dit project onderzoekt hoe de pandemie meertalige gezinnen in het bijzonder heeft getroffen. Sinds de uitbraak van de pandemie moeten we allemaal anderhalve meter afstand houden en zijn er veel andere beperkingen op ons dagelijkse leven. Tijdens de lockdown moesten veel kinderen gedwongen thuis onderwijs volgen door het (gedeeltelijk) sluiten van scholen. Dit heeft misschien het taalgebruik binnen meertalige gezinnen beïnvloed. Het doel van dit project is daarom om de impact van de lockdown op meertalige gezinnen te onderzoeken. We kijken onder andere naar de effecten van de pandemie op het taalgebruik van kinderen en ouders, de houding tegenover de verschillende talen, en het gezinswelzijn.
Aan de hand van de gegevens uit deze vragenlijst willen we nagaan of meertalige gezinnen op verschillende manieren zijn getroffen en zo ja, welke factoren deze verschillen voorspellen. Zo hopen we concrete tips en adviezen te formuleren voor zowel ouders als onderwijsprofessionals over meertalige kinderen en hun opvoeding nu de pandemie voortduurt en voor de toekomst.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 20 minuten en is volledig anoniem. De vragenlijst is beschikbaar in het Nederlands en Engels. Als je een van deze talen niet goed genoeg spreekt om alle vragen te begrijpen, vraag gerust hulp van anderen.
We verloten onder deelnemers tien bol.com-bonnen ter waarde van €25.
Hier kunt u de vragenlijst invullen
Meedoen?
Wij zijn op zoek naar gezinnen die:
- In Nederland wonen;
- Thuis een andere taal (of talen) dan het Nederlands spreken, óf thuis naast het Nederlands nog een andere taal (of talen) spreken;
- Kinderen hebben die thuis wonen en tussen de 0-18 jaar oud zijn.
Herken je je hierin? Dan zouden we het erg fijn vinden als je ons zou willen helpen door onze vragenlijst in te vullen.
Wie zijn wij?
Wij zijn een groep (research) master studenten die onder begeleiding van dr. Sharon Unsworth werken aan dit project als deel van de cursus Child Bilingualism. We voeren een heel onderzoek uit – van begin tot einde – tussen februari en juni. Zo doen we ervaring op met alle stappen van het onderzoek en leren we wat er allemaal bij komt kijken als je een onderzoeksproject moet uitvoeren.
Meer weten over meertalige gezinnen in lockdown?
Luister dan naar de aflevering van de Kletsheads podcast die over dit onderwerp gaat. Dit kan hier in het Nederlands en hier in het Engels.
Laat een reactie achter