Op het eindexamen Nederlands en dat voor de moderne vreemde talen is in Nederland al jaren zoveel kritiek dat deze problematiek met voorrang moet worden aangepakt. Dat is de strekking van een motie van D66-Kamerlid Paul van Meenen die gisteren door de Tweede Kamer is aangenomen. Opvallend is dat de motie ook zegt dat hiermee niet moet worden gewacht op de grootscheepse herziening van het hele curriculum voor basis- en middelbaar onderwijs. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in Curriculum.nu, dat die herziening heeft voorbereid. Sinds de val van het kabinet liggen de ontwikkelingen hiervoor stil.
Eveneens opvallend is dat in de motie naast Levende Talen Nederlands expliciet de Raad voor de Neerlandistiek en het Meesterschapsteam Nederlands worden genoemd als partijen die hierbij betrokken worden. De Raad voor de Neerlandistiek verenigt alle neerlandici die aan Nederlandse universiteiten werken. Het Meesterschapsteam is een groep die zich, bekostigd door het ministerie, ervoor inzet om wetenschappelijke inhoud naar de scholen te brengen. Tot nu toe stonden deze organisaties min of meer buiten spel.
De motie van Van Meenen is hier te vinden.
Alexander Johannes Maria van de Kerkhof zegt
De motie spreekt niet van herzien of vernieuwen, maar van hernieuwen … Een opmerkelijke woordkeuze, omdat in dezelfde motie ook de voorgenomen curriculumherziening wordt genoemd. Gelukkig wordt ook de Vereniging van Leraren in Levende Talen genoemd als partij die bij die hernieuwing betrokken moet worden. Ook andere partijen of belanghebbenden worden niet uitgesloten.
Gert Rijlaarsdam zegt
Toch politiek gezien nogal vreemd dat de Kamer zich hiermee inlaat? Je lobbyt wat links en rechts, en hops, de kamer beslist. Er is grote nood aan beter onderwijs Nederlands, maar of het middel van een motie het doel heiligt?
Paul Stolwijk zegt
En ook Levende Talen Nederlands wordt expliciet genoemd! Op naar een goede samenwerking.
Theo Witte zegt
Hulde voor Paul van Meenen!! (en de politici die de motie steunden) Eindelijk een gezaghebbend politicus die het grote belang inziet van een goede relatie tussen het schoolvak, de vakdidactiek en de universitaire neerlandistiek! Nu is het aan de neerlandici om deze kans te benutten, de schotten tussen taalbeheersing, taalkunde en letterkunde te slechten en eendrachtig(!) het examen Nederlands nieuw leven in te blazen.
(Helaas ontbreekt de link naar de motie)
Marc van Oostendorp zegt
De link zit onder het woord ‘hier’. De motie is overigens Kamerbreed gesteund; de enige partij die tegen was, was JA21, om mij onbekende redenen.
Gerard van der Leeuw zegt
eindelijk gebeurt er eens wat. Alles beter dan dit voortmodderen. O tempora, o sores!
Helge Bonset zegt
Wat een domme motie.
1. Een eindexamen kun je niet vernieuwen zonder dat het examenprogramma is vernieuwd. En dat moet nog gebeuren. Jammer dat het zo lang duurt, maar op dit moment niets aan te doen.
2. Levende Talen o.k., maar wat moet de Raad voor de Neerlandistiek erbij en het Meesterschapsteam Nederlands? Clubs die de ballen verstand hebben van eindexamens.
3. Als je dan toch denkt dat een Meesterschapsteam iets zinnig zou kunnen zeggen over een eindexamen, noem dan ook het Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen. Kennelijk is er volgens Van Meenen ook iets mis met mvt-examens. En dat Meesterschapsteam MVT is een heel wat redelijker club dan het Meesterschapsteam Nederlands, meer bezig met het onderwijs, minder met hun eigen academische aspiraties.