• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wat maakt schrijfonderwijs doeltreffend?

24 april 2021 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Afbeelding van Engin Akyurt via Pixabay

Schrijfvaardig zijn veronderstelt het kunnen gebruiken van taal als een autonoom betekenissysteem: doordat schriftelijke communicatie niet is ingebed in een door verzender en ontvanger gedeelde situatiecontext, moeten teksten zó geschreven worden dat ze een onafhankelijk bestaan kunnen leiden, los van de schrijver en van de context waarin de tekst werd geproduceerd. Het slagen van de communicatie is dus in hoge mate afhankelijk van de wijze waarop schrijvers de informatie die zij willen overdragen in taal uitdrukken. Succesvol communiceren aan de hand van geschreven teksten vergt van schrijvers dan ook gerichte aandacht en inspanning met betrekking tot de wijze waarop zij hun boodschap talig vormgeven met het oog op begrip ervan vanwege de lezer.

Schrijfprocessen vereisen van schrijvers enerzijds een activering van hun kennis van de wereld op basis waarvan ze inhoud kunnen genereren, en anderzijds een uitdrukking hiervan in taal, rekening houdend met het beoogde doel van de tekst en met het beoogde lezerspubliek. Daartoe moeten schrijvers naast kennis van de conventies wat betreft spelling, woordkeuze en grammatica, ook (a) vertrouwd zijn met de conventies die de interne organisatie van teksten beregelen, (b) uitdrukking kunnen geven aan de onderlinge verbanden tussen informatieve elementen binnen teksten, (c) daarbij rekening houdend met het publiek dat ze beogen.

Schrijven is een cognitief belastende activiteit. De ontwikkeling van schrijfvaardigheid vergt dan ook een uitgebreid leertraject dat doorheen het hele schoolcurriculum doelgericht moet worden opgezet en de vereiste kennis en vaardigheden tot stand brengen, door expliciet schrijfonderwijs met veelvuldige oefening, reflectie en explicitering, gekaderd in een aanbod van motiverende schrijfervaringen allerhande.

Wat maakt schrijfonderwijs doeltreffend? In Cahier nr 3 van het Netwerk Didactiek Nederlands worden dertien Principes van excellent schrijfonderwijs uiteengezet, gevolgd door een beschrijving van twaalf Praktijken met een hoge mate van effectiviteit voor de bevordering van schrijfvaardigheid.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws

Lees Interacties

Reacties

  1. Micha Hamel zegt

    30 april 2021 om 10:32

    Hallo goedemorgen. Ik snap iets niet. Als je bij (c) rekening moet houden met je publiek, dan is de tekst toch juist niet onafhankelijk van maar juist toegespitst op een situatiecontext?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Adriaan Morriën • Bloedverwantschap

Ik zend mijn beide dochters voor mij uit,
op zoek naar buitenstaanders voor haar schoot.
Zij wijzen mij de toegang tot de dood,
bedroefd maar zonder er te lang bij stil te staan.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ANTIEK CORSO

Ik zal er zijn waar jij mij vraagt
te komen op het corso van
je keus en met mijn strooien bloem
versier ik jouw versierde paard.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1587 Joost van den Vondel
1801 Jan Bormans
sterfdag
2021 Jacques Hamelink
2022 Piet Buijnsters
➔ Neerlandicikalender

Media

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

16 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d