• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Red het onderwijs: verbeter kwaliteit en positie van de docent! Een gesprek met Theo Witte

29 mei 2021 door Redactie Neerlandistiek 5 Reacties

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Ad Verbrugge in gesprek met vakdidacticus Theo Witte over het vak van de leraar.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Video Tags: onderwijs, onderwijsbeleid

Lees Interacties

Reacties

  1. Melchior Vesters zegt

    29 mei 2021 om 14:55

    In het interview wordt vaak gezegd dat het ‘staat of valt’ met de vakinhoudelijke kwaliteit van de leraar. Dat is natuurlijk waar, maar er is nog een reden dat we verre van het maximale halen uit leerlingen: een gebrek aan discipline. Dit is een pedagogisch probleem en hangt dus samen met het gebrek aan een schoolbrede pedagogische visie, die tegenwoordig lijkt te bestaan uit het wenselijk klinkende ‘de leerling staat centraal’ (oftewel: niet de stof, en zeker niet de docent). Je kunt in je eentje nooit normen streng handhaven als leerlingen het bij andere docenten makkelijker hebben. Pervers gevolg: leerlingen gaan klagen bij de schoolleiding, die vervolgens druk zet op vaksecties, wat tot verlaging van de lat leidt.

    Mijn oplossing is om vooraf te communiceren dat falen een reële optie is, en leerlingen vervolgens zelf werkelijk verantwoordelijk te maken (dus: je mág ervoor kiezen om tijdens zelfwerkzaamheid te gaan ouwehoeren, maar dan is het je eigen schuld als je later enorme werkdruk hebt en/of het niet redt) – en dit te handhaven. Gevolg van zulke pedagogisch verantwoorde handhaving zal zijn dat er meer kinderen blijven zitten. Probleem is wel dat behoorlijk wat schoolleidingen dit niet willen omdat ze een op doorstroom gericht beleid voeren, want dat staat mooi in de cijfertjes. Kortom: de pedagogisch wenselijke oplossing is moeilijk te realiseren, met negatieve gevolgen voor de realisering van de vakinhoud, hoe goed de leraar zelf ook is.

    En overigens ben ik van mening dat de studielast bij Nederlands flink verruimd moet worden, willen we werkelijk meer vakinhoud/literatuur realiseren.

    Beantwoorden
  2. Jerry Dewnarain zegt

    29 mei 2021 om 15:33

    Een zeer goede vakdidacticus die ook zijn sporen heeft verdiend in Suriname aan de mastersopleiding Nederlands van de Anton de Kom Universiteit van Suriname (AdeKUS).

    Beantwoorden
  3. Jan Willem van der Weij zegt

    30 mei 2021 om 09:00

    Het is wel een beetje pijnlijk dat er wat neerbuigend wordt gedaan over de HBO-lerarenopleidingen. Daar komen prima leraren vandaan, zowel eerstegraders als tweedegraders. Dat HBO’s ‘universiteitje’ zouden spelen is uit de lucht gegrepen, integendeel, de vakinhoud wordt er voortdurend verbonden met het beroep van leraar. De HBO’s en universiteiten zouden wel veel meer kunnen samenwerken om leraren op te leiden, zodat er ook voldoende leraren met een academische achtergrond blijven instromen.

    Beantwoorden
    • Helge Bonset zegt

      30 mei 2021 om 10:30

      Over de HBO-lerarenopleidingen wordt zelfs erg neerbuigend gedaan. Meer dan gerechtvaardigd is gezien de kwaliteit van de universitaire lerarenopleidingen. En verder babbelt het gesprek maar door; de heren hebben duidelijk overal verstand van en willen graag een beroepsstandaard invoeren zonder die zelf ooit gehaald te hebben.

      Beantwoorden
  4. Patrick Labarque zegt

    8 februari 2023 om 19:42

    Sinds enige tijd wringt mij de identificatie taal-vaderland enorm. Wie in Vlaanderen opkomt voor Vlaams wordt als nationalist bestempeld. Aan ’t nationalisme gaan mensen dood, aan taal veel minder. Mij niet gezien.
    Het ANV wordt stilaan NVA. Sinds enige tijd handelen beiden vooral economisch, als het maar groeit, “eternal growth”! English is good for flanders, assimilados, èvoluès, ontwikkelden. Schoenmaker blijf bij uw leest, leve het ANV (dat zich wel eens uitlaat over verengelsing) en laat laat het (aub op mijn blote knietjes), herbronnen in zijn culturele oorsprong.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d