De representatie van Zuid-Afrikaanse bevolkingsgroepen in Nederlandse jeugdromans van 1881 tot 1999
Jonge Meesters belicht de onderwerpen met betrekking tot Zuid-Afrika die jonge onderzoekers tegenwoordig zoal uitdiepen. Ditmaal krijgt Simon Scholte ter Horst het digitale podium om zijn scriptie over de representatie van de Zuid-Afrikaanse bevolkingsgroepen in het historische Nederlandse kinderboek te presenteren.
Nederland en Zuid-Afrika hebben een lange, gedeelde geschiedenis die gekenmerkt wordt door afwisselende perioden van wederzijdse interesse en tegenzin. Daarnaast is de heterogene samenstelling van de bevolking van Zuid-Afrika en het kinderboek als medium interessant wanneer men wil onderzoeken hoe Nederlandse kinderen geleerd wordt zich te verhouden tot de (on)bekende Ander. Deze studie geeft een aanzet tot een kritische analyse van de beeldvorming van de Ander die Nederlandse kinderen via de jeugdliteratuur over Zuid-Afrika in de lange twintigste eeuw voorgeschoteld kregen.
Op donderdag 3 juni 2021 zal Simon na een korte introductie van zijn onderzoek, met vier panelleden in gesprek zal gaan over de oorzaken, de gevolgen en de mogelijke oplossingen van (on)juiste beeldvorming en stereotypering in het Nederlandse kinderboek.
Laat een reactie achter