• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Poëtische teksten over het plattelaand

28 juli 2021 door Tom Withaar Reageer

Van smartlap tot boerenpummelrock: VI

Deze tekst is het resultaat van de Olympiade van PlusNederlands, die dit jaar in aangepaste vorm doorging. Leerlingen konden individueel deelnemen aan een Onderzoekslab, waarbij ze onder begeleiding van een of meerdere onderzoekers van een Nederlandse of Vlaamse universiteit met een eigen project aan de slag gingen. Tom Withaar uit vwo 5 van het Praedinius Gymnasium in Groningen was een van de enthousiaste deelnemers. Samen met zijn begeleiders Kristel Doreleijers (Tilburg University/Meertens Instituut) en Jos Swanenberg (Tilburg University) verdiepte hij zich de afgelopen maanden in de motivaties voor artiesten om in dialect te zingen. In deze blogserie bespreekt hij de belangrijkste resultaten van zijn taalkundige verkenning. Vandaag in deel VI de vijfde casestudy: Marlene Bakker.

Casestudy 5: Marlene Bakker (Groningen, 2010 tot heden)

Waarkhanden dij t laand plougen
En mie goud grootbrocht hebben
Ik rie deur dreug plattelaand
terwiel de wind der deurhìn roast
en ik aan die denk, hou of wie hier ooit woond hebben

Waarkhanden – Bakker, 2018

De laatste Groninger artiest die ik bespreek is Marlene Bakker, waarna we het rurale platteland achter ons laten en inzoomen op dialectmuziek uit het stadse Amsterdam. Marlene Bakker maakt muziek met poëtische, verstilde teksten, vaak over het plattelaand. Haar muziek heeft daarom wel wat weg van de liedjes van Ede Staal. In een interview in het Dagblad van het Noorden zegt ze interessante dingen over haar dialectkeuze, over de verandering van dialect en over de sfeer die het Gronings aan een tekst geeft.

Marlene Bakker is geboren in Niezijl en groeide op in Smeerling. Haar ouders spraken onderling wel Gronings, maar niet met hun kinderen. Toen Marlene Bakker ging studeren verliet ze het Groninger kleilandschap en ging ze naar Tilburg, naar de Rockacademie. Ze zong daar voornamelijk liedjes in het Engels. Om terug te keren naar haar roots begon ze uit heimwee daarnaast ook in het Gronings te schrijven. Het is opvallend dat Marlene Bakker het Gronings dus niet van huis uit als moedertaal heeft meegekregen, maar later als tweede taal heeft geleerd. Toch heeft ze de toal in haar kinderjaren veel gehoord en heeft ze er dus wel een diepe connectie mee. Hierover zegt ze het volgende: ‘Het Gronings was mij in het begin vreemd, er was een soort afstand naar de taal. Via de muziek heb ik mij de taal eigen gemaakt. Het Gronings is mij nu vertrouwd.’ Marlene Bakker schrijft haar liedjes dan ook zelf direct in het Gronings; het zijn geen gekunstelde vertalingen vanuit het Nederlands. Vervolgens controleert Hindry Schoonhoven (een docent Gronings) haar teksten om ervoor te zorgen dat haar taalgebruik ‘goed Gronings’ is.

Met haar dialectmuziek draagt Marlene Bakker bij aan het behoud van het Gronings. Ze vindt het ook belangrijk om te omarmen dat dialect verandert. Groningers moeten nieuwe sprekers van het dialect niet gaan verbeteren, ook het nieuwe Gronings is mooi: ‘Er is niet één soort Gronings. Ook het Gronings van zogenaamde nieuwe sprekers is interessant; zij hebben ook een verhaal en een verbintenis met de taal. Omarm alle ontwikkelingen rondom de streektaal. Alleen dan blijft de taal levend.’

Marlene Bakker geeft – net als Gerard van Maasakkers – aan dat ze bij dialect een andere feeling heeft dan bij het Standaardnederlands. Het Gronings voelt voor Marlene Bakker compact: ‘Je hebt weinig woorden nodig om iets uit te leggen.’ Daarnaast voelt het Gronings voor haar ook als iets van lang vervlogen tijden: ‘Na een optreden in Brabant vertelde een bezoeker mij dat het Gronings voor hem klinkt als een haast mythische, Keltische taal. […] Het voelt ook als een taal die teruggaat naar een soort oertijd.’ Voor Marlene Bakker zijn dus twee componenten van het Gronings belangrijk: een nieuwe component (het omarmen van nieuw gebruik van het Gronings om het dialect levend te houden) en een oude component (de verbinding met klanken ‘uit de oertijd’). In haar muziek voel je dan ook het enthousiasme voor de levende toal en ook hoe de Groningers uit een ver, mythisch verleden door haar beetje bij beetje tot leven worden gewekt.

Na de rurale dialectpop gaat de laatste casestudy in de volgende bijdrage over de Amsterdamse muziek van Sophie Straat.

Literatuur

Bakker, M. (2018). Waarkhanden. Streektaalzang. http://www.streektaalzang.nl/strk/gron/text/textmba2.htm
Bakker, M. (z.d.). Info. Marlene Bakker. https://marlenebakker.nl/nl#info
Ottay, P. & Pot, A. (23 maart 2020). Marlene Bakker: ‘Gronings voelt als een taal die teruggaat tot een soort oertijd’. Dagblad van het Noorden. https://www.dvhn.nl/cultuur/Marlene-Bakker-Gronings-voelt-als-een-taal-die-teruggaat-tot-een-soort-oertijd-25490709.html
Poparchief Groningen. (z.d.). Marlene Bakker. Poparchief Groningen. https://poparchiefgroningen.nl/zoeken?mivast=3590&mizig=398&miadt=5&miaet=14&micode=POPACTS&minr=11713855
van Kelckhoven, L. (5 augustus 2016). Marlene Bakker neemt debuut-cd op in Utrecht. Dagblad van het Noorden. https://www.dvhn.nl/groningen/Marlene-Bakker-neemt-debuut-cd-op-in-Utrecht-21543451.html

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: dialecten

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Nij Hemelriek • Trudy Dijkshoorn en Rik Andreae

Het lag aan de ochtend, de regen die me
overviel, de schittering over de waterplas
hoe glas zinkt in het roodbruin van oer

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Vertakt van ongeduld
kent hout maar een verlangen
zien liggen wat het voortbracht,
geen blad mag blijven hangen.

Bron: Vluchtige Verhuizing, postuum verschenen, 1975

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

10 november 2025

➔ Lees meer
21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

5 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d