• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De neerlandistiek, wat kunnen we ermee?

4 augustus 2021 door Marc van Oostendorp Reageer

Augustusoverwegingen over ons vak (3)

De neerlandistiek laat ons, als geesteswetenschap, zien hoe verbazingwekkend het alledaagse is. Maar wat hebben we daaraan? Het is redelijk zo’n vraag op twee niveaus te beantwoorden, dat van de samenleving en dat van het individu.

Eerst de samenleving, en eerst wat platgetreden banen, alleen maar om ze niet ongenoemd te laten. Taal en verhalen vormen een een belangrijke intellectuele infrastructuur van de samenleving. Hoe geletterder een bevolking is, hoe beter een samenleving functioneert: de democratie, het gebruik van geavanceerde technologie, de mogelijkheden voor burgers om hun eigen leven naar eigen inzichten te leiden, de sociale cohesie, de banden met de geschiedenis en de cultuur, en wat al niet. Ik geloof niet dat er daarbij een bovengrens is vastgesteld van wat er nog nuttig is, al zijn het vast meer opleveren om een klasje laaggeletterden te leren lezen en schrijven, dan om iemand voor hetzelfde geld een proefschrift te laten schrijven.

De ideale

Die platgetreden paden gaan allemaal over vaardigheden – de klassieke taalvaardigheden lezen, schrijven, luisteren, spreken – waarvoor de neerlandistiek een verantwoordelijkheid draagt, aangevuld met een aantal andere competenties, zoals culturele. Er zijn andere vakken die over sommige van die vaardigheden iets te zeggen hebben – er wordt bijvoorbeeld ook psychologisch onderzoek gedaan naar leesvaardigheid – maar je zou zeggen dat onderzoekers die iets willen zeggen over lezen in het Nederlands iets missen als ze geen kennis nemen van de inzichten van de geesteswetenschappers die zich specifiek bezig houden met Nederlandse taal en tekst, en dus van de neerlandistiek.

(Misschien zegt zo’n psycholoog: aan de bestaande neerlandistiek heb ik niks, maar dan nog zou zij een eigen neerlandistiek moeten uitvinden. Het is sowieso van belang om de reëel bestaande neerlandistiek altijd te onderscheiden van de ideale. Meestal heb ik het in deze augustusoverwegingen over de ideale.)

Basis

Minstens even belangrijk als die vaardigheden lijken me de inzichten. Het inzicht dat het Nederlands van een moedertaalspreker altijd oneindig ingewikkelder is dan de regels van het standaardnederlands, hoe dik de standaardwerken ook zijn. Het inzicht dat het Nederlands nooit stil heeft gestaan, en voor zover we kunnen terugkijken altijd beïnvloed is door andere talen. Het inzicht dat de Nederlandse literatuur, als Europese literatuur, ook vanaf het allereerste begin aantoonbaar beïnvloed is door wat er elders in Europa gebeurde, en in naburige gebieden zoals het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Het inzicht dat die literatuur op ieder moment weerspiegelde hoe mensen over, bijvoorbeeld, de verhoudingen tussen de seksen dachten, ook als dat niet expliciet gearticuleerd werd.

Het overkoepelende inzicht dat voor mensen altijd alles anders kan zijn, en dat er toch ook grenzen zijn aan dat anders zijn, biologische, sociale, en culturele grenzen.

Wat een samenleving daaraan heeft? Iedere organisatie heeft er altijd baat bij goed te begrijpen op wat voor basis ze georganiseerd is. En taal is de basis van iedere samenleving.

Mooi leven

Zoiets geldt natuurlijk ook voor het individu. Het is op zijn minst één opvatting van mens zijn: proberen te begrijpen wat het eigenlijk betekent om mens te zijn. Dat is, toegegeven, iets anders dan met een plezierjacht dat voldoende ruimte biedt voor al je personeel, over de Middellandse Zee kunnen varen. Het is ook iets anders dan je leven te richten op een gebied waar duidelijke regels zijn en je dus een ‘winnaar’ kunt zijn of een ‘verliezer’. Maar het is een respectabele vorm van mens-zijn, lijkt mij.

Ook voor het individu dat niet zo hooggestemd is, zijn er natuurlijk de platgetreden paden. Wat kun je er eigenlijk mee? Dat is een vraag die op de basisschool geloof ik nooit wordt gesteld (‘al dat lezen en schrijven, wat moeten die kinderen daar eigenlijk mee?’), en op de middelbare school ook niet. De discussie speelt zich vooral af op het niveau van het hoger onderwijs: wat kun je er eigenlijk mee? Het platgebaande pad is: er zijn inmiddels zo weinig studenten Nederlands dat degenen die dat wel doen feitelijk een baangarantie hebben.

Maar er is bij dit alles nog iets dat mij persoonlijk veel bevrediging geeft aan het nadenken over taal: dat ze vrijwel altijd en overal in ruime mate voorhanden is. De wonderen zijn overal om je heen, het is een mooi leven waar je altijd kunt nadenken over zaken die zo nabij zijn.

Alle afleveringen van deze reeks staan hier.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Augustusoverwegingen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d