• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Effectief leesonderwijs staat hoog op de agenda, maar die zit boordevol

21 oktober 2021 door Nederlandse Taalunie Reageer

De lerarenopleiding wil wel, maar het moet ook kunnen.

Lerarenopleiders voor basisonderwijs vinden leesonderwijs van groot belang, en tonen een grote betrokkenheid als het over lezen gaat. Gebrek aan tijd en de invulling van het curriculum maken het echter moeilijk om effectief leesonderwijs te geven. Zo zijn wetenschappelijke inzichten over effectief leesonderwijs te weinig in de curricula vervat, en staat de Nederlandse landelijke kennisbasistoets effectief leesonderwijs in de weg. Die vaststelling deden leden van de Vlaams-Nederlandse Taalraad Begrijpend Lezen tijdens gesprekken met 16 lerarenopleidingen basisonderwijs in Vlaanderen en Nederland. Al hun bevindingen zijn nu te lezen in het rapport Effectief leesonderwijs in de lerarenopleiding: kansen, drempels en uitdagingen.

Studenten aan de lerarenopleiding hebben moeite met begrijpend lezen. Dat valt de lerarenopleiders met wie de Taalraad sprak al jaren op. “Op hun schouders rust dan ook een grote verantwoordelijkheid”, stelt Jan Rijkers, voorzitter van de Taalraad. “Ze moeten het leesbegrip en de leesmotivatie van hun studenten bijspijkeren, terwijl ze hun studenten ook moeten voorbereiden op hoe ze effectief leesonderwijs aan hun toekomstige leerlingen kunnen geven.”

“Lerarenopleiders moeten het leesbegrip en de leesmotivatie van hun studenten bijspijkeren, terwijl ze hun studenten ook moeten voorbereiden op hoe ze effectief leesonderwijs aan hun toekomstige leerlingen kunnen geven.”

(Jan Rijkers, voorzitter Taalraad)

Het is een uitdaging die de lerarenopleiders vanuit passie en betrokkenheid graag aangaan, maar de omstandigheden in de praktijk maken hen dat niet gemakkelijk. Ze komen handen te kort, het curriculum zit overvol. Bovendien stelt de Taalraad vast dat de wetenschappelijke inzichten over effectief onderwijs in begrijpend lezen op te weinig opleidingen in het curriculum vervat zitten. Dat is voor een groot deel te wijten aan een gebrek aan tijd en middelen, maar het valt op dat de focus van het leesonderwijs te vaak op leesplezier ligt, en te weinig op effectieve leesdidactiek. Terwijl uit onderzoek naar begrijpend leesonderwijs blijkt dat het cruciaal is om op beide in te zetten.

Jan Rijkers: “Het volstaat niet om alleen aandacht te hebben voor het motiveren van kinderen om te lezen. Het is ook nodig om studenten expliciet te leren hoe ze met leerlingen in gesprek kunnen gaan over de inhoud van een tekst, hoe ze kunnen werken aan de opbouw van kennis en woordenschat, en welke strategieën er zijn om vat te krijgen op een tekst.” www.taalunie.org In Nederland wordt het curriculum bovendien te vaak bepaald door de landelijke kennisbasistoets, die lang niet alle aspecten van effectief leesonderwijs toetst.

“Het volstaat niet om alleen aandacht te hebben voor het motiveren van kinderen om te lezen.”

(Jan Rijkers)

Een andere zorgwekkende vaststelling is dat leraren-in-opleiding op hun stageschool veel te weinig kansen krijgen om effectieve leesdidactiek in te oefenen. Al te vaak worden ze in het keurslijf geduwd van de methode die de stageschool gebruikt. Dat toont aan dat kennis rond effectieve leesdidactiek op stagescholen nog onvoldoende is ingeburgerd, maar ook dat een nieuwe generatie leerkrachten daardoor onvoldoende voorbereid is om hun leerlingen te leren lezen. Dat is volgens de Taalraad uiterst zorgwekkend.

De Taalraad Begrijpend lezen pleit daarom voor meer tijd en middelen voor effectief leesonderwijs. Gelukkig krijgt dit pleidooi bij zowel de Nederlandse als de Vlaamse overheid al deels gehoor via een Leesoffensief. Toch vindt de Taalraad dat de bel niet luid genoeg kan klinken als het gaat over de opleiding van toekomstige leraren en de duurzame professionalisering van zittende leraren op het vlak van effectief leesonderwijs.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: leesonderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

E. du Perron • Reisverhaal

De ander, die dikwijls sprak over de dood,
roemde de natuur, doorzocht alle hoeken,
en ademde diep; de een las in boeken
gedachten van derden, zijn dagelijks brood.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Als in de verte de zee zich verliefd toont,
heldere golven steeds nemen elkaar,
denk ik vol spijt aan het plein waar mijn lief woont:
zeeheldenbuurt waar geen viking meer vaart.

Bron: datering: 1948-1955; postuum gepubliceerd, in Tijdrovertje, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Sonja Witstein
sterfdag
1997 Herman de Coninck
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d