Twee interactieve lezingen vormen het startpunt van de docentennascholingsdag over identiteit, representaties en diversiteit in de Nederlandstalige (jeugd)literatuur: ‘Taal maakt je wereld’.
In de eerste lezing bespreekt en illustreert Yra van Dijk de concepten ‘Affect’, ‘relationaliteit’ en ‘eco-kritiek’ aan de hand van hedendaagse romans. Een actuele filosofische gedachte is dat onze identiteit nooit op zichzelf staand is of individueel is, maar verbonden. We worden wie we zijn in contact met de natuur, onze materiële, mediale en talige omgeving, en vooral relaties met andere mensen. Van Dijk demonstreert hoe de drie concepten uit het literatuuronderzoek, die voortkomen uit die gedachte, jongeren kunnen uitnodigen om niet alleen met het hoofd, maar ook met het hart te reageren op literaire teksten.
Sara van den Bossche vervolgt de ochtend met haar lezing ‘Blikopener – Leesmethode voor diversiteit en inclusie in jeugdboeken’. Wie met jeugdboeken werkt in de klas, weet dat het lang niet eenvoudig is om over discriminatie, diversiteit en inclusie te spreken. Zwart-witdenkbeelden en kort-door-de-bocht-uitspraken zijn grote valkuilen. Van den Bossche biedt handvatten voor het behandelen van vraagstukken rond diversiteit en inclusie. Hoe kun je zelf kritisch en genuanceerd omgaan met de weergave van cultuur en etniciteit in jeugdboeken?
In de middag gaan we in kleine groepen onder leiding van een vakdidactisch duo na welke benaderingen zinvol en bruikbaar zijn voor jouw onderwijs. Daarna ga je groepsgewijs aan de slag om op basis van de lezingen bruikbare onderwijsideeën te bedenken, waarmee je direct aan de slag kunt in de klas. Het belooft een leerzame en inspirerende dag te worden.
Om aan te melden, ga naar: https://lerarennederlands.nl/taal-maakt-je-wereld/
Let op: de inschrijving wordt op uiterlijk 21 januari gesloten. Er is een maximaal aantal deelnemers, dus wacht niet te lang met aanmelden.
Laat een reactie achter