• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

22 april 2022: Masterclass academische taalvaardigheid voor docenten

31 maart 2022 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Taalvaardigheid blijkt een struikelblok in de aansluiting tussen vo-wo. Op de Radboud Universiteit hecht men veel waarde aan een goede (academische) taalvaardigheid. Wat kunt u als docent doen om uw leerlingen in 4, 5 en 6 vwo voor te bereiden op een succesvolle start van een universitaire studie? Het programma bestaat uit twee delen:

Deel 1: informatie over taalbeleid aan de Radboud Universiteit

  • Informatie over de taaltoets die eerstejaars studenten aan de Radboud Universiteit moeten maken. Waarom deze toets? Wat verwachten we van startende studenten? Verschil tussen Nederlands en Engels? Wat wordt er precies getoetst en wat laten de eerste resultaten zien?
  • Wat vinden docenten van de RU van de taalvaardigheid van studenten? In december is een enquête uitgezet onder ruim 2000 Radboud-docenten. In de masterclass delen we de resultaten met u.
  • Welke voorzieningen zijn er op de Radboud Universiteit om studenten te helpen bij het ontwikkelen van een academische taalvaardigheid?

Deel 2: Carrousel in drie groepen

In het tweede deel van de Masterclass krijgt u de gelegenheid om met collega’s (van andere scholen) te spreken over de volgende drie onderwerpen:

  1. Hoe kunnen we scholieren voorbereiden op een academische taalvaardigheid? Is het een taak voor docenten Nederlands en Engels, of voor alle docenten?
  2. Hoe pakken we de voorbereiding praktisch aan? Wat is er nodig aan lesmateriaal? Wat verwacht je van de leerlingen? Wat heb je nodig vanuit de Radboud Universiteit? Hoe kunnen we samenwerken?
  3. Welke rol speelt taalvaardigheid binnen de verschillende vakken op het vo en hoe ga je daar als docent mee om? Welke feedback krijgen scholieren op hun taalgebruik? Bijvoorbeeld in werkstukken, communicatie, proefwerken etc.

De masterclass wordt verzorgd door:

Drs. Marjet Tamse – docent academische communicatie Radboud in’to Languages
Dr. Griet Coupé – coördinator Radboud Writing Lab en docent academisch schrijven
Drs. Franke Teunisse – programmamanager toetsing Radboud in’to Languages

Meer informatie / inschrijven

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Agenda, Neerlandistiek voor de klas Tags: academische communicatie, taalbeheersing, taalvaardigheid

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d