Taalvaardigheid blijkt een struikelblok in de aansluiting tussen vo-wo. Op de Radboud Universiteit hecht men veel waarde aan een goede (academische) taalvaardigheid. Wat kunt u als docent doen om uw leerlingen in 4, 5 en 6 vwo voor te bereiden op een succesvolle start van een universitaire studie? Het programma bestaat uit twee delen:
Deel 1: informatie over taalbeleid aan de Radboud Universiteit
- Informatie over de taaltoets die eerstejaars studenten aan de Radboud Universiteit moeten maken. Waarom deze toets? Wat verwachten we van startende studenten? Verschil tussen Nederlands en Engels? Wat wordt er precies getoetst en wat laten de eerste resultaten zien?
- Wat vinden docenten van de RU van de taalvaardigheid van studenten? In december is een enquête uitgezet onder ruim 2000 Radboud-docenten. In de masterclass delen we de resultaten met u.
- Welke voorzieningen zijn er op de Radboud Universiteit om studenten te helpen bij het ontwikkelen van een academische taalvaardigheid?
Deel 2: Carrousel in drie groepen
In het tweede deel van de Masterclass krijgt u de gelegenheid om met collega’s (van andere scholen) te spreken over de volgende drie onderwerpen:
- Hoe kunnen we scholieren voorbereiden op een academische taalvaardigheid? Is het een taak voor docenten Nederlands en Engels, of voor alle docenten?
- Hoe pakken we de voorbereiding praktisch aan? Wat is er nodig aan lesmateriaal? Wat verwacht je van de leerlingen? Wat heb je nodig vanuit de Radboud Universiteit? Hoe kunnen we samenwerken?
- Welke rol speelt taalvaardigheid binnen de verschillende vakken op het vo en hoe ga je daar als docent mee om? Welke feedback krijgen scholieren op hun taalgebruik? Bijvoorbeeld in werkstukken, communicatie, proefwerken etc.
De masterclass wordt verzorgd door:
Drs. Marjet Tamse – docent academische communicatie Radboud in’to Languages
Dr. Griet Coupé – coördinator Radboud Writing Lab en docent academisch schrijven
Drs. Franke Teunisse – programmamanager toetsing Radboud in’to Languages
Laat een reactie achter