• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Literatuurgeschiedenis.org is een blokkendoos

10 juni 2022 door Ben Salemans 2 Reacties

Afbeelding iStock-465902290.jpg; ‘interface’-poppetjes construeren een bouwwerk met door jou gekozen blokken

Veel bovenbouwleerlingen van havo en vwo vinden Nederlands een saai vak. Gelukkig zijn docenten Nederlands bezig het curriculum van het schoolvak Nederlands te vernieuwen. Ik wil daar mijn steentje aan bijdragen via een nieuw idee of inzicht om het literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo leuker en beter (o.a. gedifferentieerder of gepersonaliseerd) te maken.

In het literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo moet sowieso aandacht worden besteed aan drie verplichte basisonderdelen, die worden beschreven in het examenprogramma Nederlandse literatuur. Grof samengevat moeten de bovenbouwleerlingen: 1. verslag kunnen uitbrengen van (op havo) 8 en (op vwo) 12 Nederlandstalige literaire werken; 2. literaire tekstsoorten kunnen herkennen en literaire begrippen beheersen; 3. hoofdlijnen van de literatuurgeschiedenis kennen. Deze eisen uit het examenprogramma Nederlandse literatuur horen wat mij betreft de basis te vormen van het literatuuronderwijs in de havo- en vwo-bovenbouw.

Onze school vond rond 2003 het prachtige literatuurgeschiedenisboek van Jo Dautzenberg te duur. Andere schoolboeken over Nederlandse literatuur spraken ons niet aan. Daarom sprokkelden collega’s Mireille Jaspers, Paul van Berlo en ik in de loop der jaren informatie over de drie verplichte (school)examenonderdelen Nederlandse literatuur bijeen, zonder copyrights te overtreden. Ook schreven we eigen stukken. Bijvoorbeeld over hoe gedichten in 5 stappen konden worden geanalyseerd. Ook formuleerden we 250 vragen over literatuurgeschiedenis en de antwoorden daarop. Enzovoorts.

Wij als docenten, maar zeker ook de leerlingen, werden al snel tureluurs van al die losse blaadjes over diverse literatuuronderdelen, die vrijwel wekelijks werden rondgestrooid in de bovenbouwklassen. Daarom besloten we al vlug om al die losse blaadjes te bundelen tot één literatuursyllabus. De info in die syllabus was wel heel algemeen op alle havo- en vwo-bovenbouwklassen gericht, en was minder geschikt voor gedifferentieerd of gepersonaliseerd onderwijs. Ook bevatte de syllabus onderdelen die niet elk schooljaar aan de orde werden gesteld. Het ontbrak ons aan tijd om elk jaar een nieuwe frisse, bijgewerkte syllabus te presenteren.

Tegenwoordig is er op internet erg veel perfecte informatie te vinden over Nederlandse literatuur. Een heel kleine greep: de DBNL (met een apart Letterkunde-onderdeel); de e-versie van de formidabele 10-delige reeks Geschiedenis van de Nederlandse literatuur uit 2006-2017,het digitale archief van het 28-delige Schooltv-programma Literatuurgeschiedenis uit 2011-2013; de KANTL-canon van 50+1 literaire werken; het Haagse/nationale Literatuurmuseum; de Topstukken uit de KB Den Haag. En natuurlijk besteedt Neerlandistiek ook aandacht aan literatuur(onderwijs).

Eén website steekt er qua bruikbaarheid voor het middelbaar onderwijs met kop en schouder boven uit: https://www.literatuurgeschiedenis.org/. Deze geweldige en zeer omvangrijke, nog steeds groeiende site wordt ondersteund door de Taalunie en de KB. De site bevat vele honderden, duizenden onderdelen, voor elk wat wils.

Ik zou als docent vooral eens willen graaien in de enorme blokkendoos literatuurgeschiedenis.org. De onderdelen of blokken die mij geschikt lijken voor onze literatuursyllabus zou ik willen kopiëren en plakken. Maar dat kopiëren en plakken is erg arbeidsintensief. Dat moet handiger kunnen. Zou het niet fantastisch zijn als literatuurgeschiedenis.org een interface zou (laten) ontwikkelen waarmee je als docent precies kunt aangeven welke onderdelen van literatuurgeschiedenis.org je in je eigen syllabus/e-schoolboek wilt opnemen en dat literatuurgeschiedenis.org jou via dat interface dus (een groot deel van) je syllabus of schoolboek op een presenteerblaadje kan aanreiken?

Ik stel mij voor dat ik via dat interface toegang krijg tot een digitale blokkendoos (van literatuurgeschiedenis.org) waaruit ik grote blokken (hoofdstukken) en kleinere blokken (paragrafen) kan selecteren. Die kleine paragrafen moeten in hoofdstukken kunnen worden ondergebracht. De door mij gekozen hoofdstukken en paragrafen moeten tot slot aan mij als tekstbestand of pdf-bestand beschikbaar gesteld (via mail of download).

De Blokkendoos van literatuurgeschiedenis.org zal voor zo’n interface waarschijnlijk iets meer hiërarchisch moeten worden geordend in hoofdstukblokken en paragraafblokken (en evt. subparagraafblokken, etc.). De grote hoofdstukblokken zijn verplichte examenonderdelen, de paragraafblokken bevatten nuttige, maar niet verplichte examenonderdelen. Ik zit daarbij heel grofweg – sorry, de blokkendoos rammelt nog aan alle kanten – te denken aan:

  • 1. Hoofdstukblokken Tijdvakken (of: Literatuurgeschiedenis). Ik denk hierbij aan de volgende blokken, die elk hoofdlijninformatie (exameneis!) bevatten over periodes: Tijdvak-Hfd-01-middeleeuwen-500-1500; Tijdvak-Hfd-02-16de-eeuw; Tijdvak-Hfd-03-17e-eeuw; (…) Tijdvak-Hfd-07- 21e eeuw; Tijdvak-Hfd-08-Eigen-extra-hoofdstuk (in te vullen door docent).
  • 2. Hoofdstukblokken Literaire Tekstsoorten en Begrippen (exameneis; de tekstsoorten en begrippen worden in examenprogramma niet bij naam genoemd en worden gekozen door de docent). LTB-Hfd-01-Proza-Roman; LTB-Hfd-02-Proza-Novelle; LTB-Hfd-03-Poëzie-of-Gedichten; LTB-Hfd-04-Toneel; LTB-Hfd-05-Literaire-Begrippen; LTB-Hfd-06-Eigen-extra-hoofdstuk (in te vullen door docent).
  • 3. Paragraafblokken Literaire Begrippen: Par-LB-0001-Alliteratie; Par-LB-0002-Assonantie; Par-LB-0003-Beeldspraak; Par-LB-0004-Metonymia; Par-LB-0005-Motief; Par-LB-0006-Pars-pro-toto; Par-LB-0007-Perspectief-of-verteller; Par-LB-0008-Scanderen; Par-LB-0009-Sonnet; Par-LB-0010-Thema; Par-LB-0010-Verteltijd-en-vertelde-tijd. Enz. enz.
  • 4. Paragraafblokken met informatie over literaire teksten (plus eventueel de teksten zelf): Par-Tekst-Anoniem-0001-Karel-ende-Elegast; Par-Tekst-Anoniem-0002-Marieken-van-Nieumeghen; Par-Tekst-Minco-003-Een-leeg-huis; Par-Tekst-Minco-004-Het-bittere-kruid; Par-Tekst-Twee-Pinten-005-Bij-ons-staat-op-de-keuken-deur. Enz. enz.
  • 5. Paragraafblokken met informatie over schrijvers (en evt. links naar hun werken): Par-Aut-0001 Achterberg; Par-Aut-0002-Anoniem-Karel-ende-Elegast, Par-Aut-0003-Anoniem-Mariken-van-Nieumeghen; Par-Aut-0004-Bomans; Par-Aut-0005-Bredero; Par-Aut-0006-Grunberg; Par-Aut-0007- Hooft; Par-Aut-0008-Huijgens; Par-Aut-0009-Minco; Par-Aut-0010-Mulisch; Par-Aut-0011-Reve; Par-Aut-0012-Vondel. Enz. enz.

Merk op dat paragraafblokken bij meer dan één hoofdstuk kunnen worden ondergebracht en zelfs aan andere paragraafblokken kunnen worden gekoppeld. Zo kan de paragraaf over het sonnet, Par-LB-0009-sonnet, worden ondergebracht bij hoofdstuk Tijdvak-Hfd-03-17e-eeuw (het sonnet is in de 17de eeuw een geliefde dichtvorm), bij hoofdstuk LTB-Hfd-05-Literaire-Begrippen, bij Par-Aut-0007- Hooft, het paragraafblok over P.C. Hooft, schrijver van o.a. liefdessonnetten.

Het literatuur onderwijs kan op deze manier vrij gemakkelijk meer gedifferentieerd en gepersonaliseerd worden. Hopelijk wordt Nederlandse literatuur met dit dynamische e-literatuurboek voor leerlingen (en docenten!) iets minder saai!

Ben Salemans is gepensioneerd docent Nederlands en de oprichter van Neder-L, de voorloper van Neerlandistiek. Zijn dissertatie over de tekstgenealogie van de 14 tekstversies van Lanseloet van Denemarken is sinds kort te downloaden via http://bit.ly/salemans-dissertation-2000.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Jubileum, Jubileum30, literatuuronderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin Vingerhoets zegt

    13 juni 2022 om 14:10

    Beste Ben, bedankt voor je mooie artikel. Binnenkort wordt een downloadknop beschikbaar op de pagina’s van Literatuurgeschiedenis.org, zodat de pagina’s als pdf te downloaden zijn. Dan kunnen docenten de informatie gemakkelijker opnemen in hun syllabus of digitale leeromgeving. We vinden het idee van je blokkendoos heel interessant en gaan er over nadenken of we er nog verder aan tegemoet kunnen komen. Nogmaals dank!

    Beantwoorden
  2. Ben Salemans zegt

    15 juni 2022 om 02:29

    Hoi Karin. Fijn dat die downloadknop er komt. Hopelijk groeit die uit tot ‘blokkendoos’. Mocht je nog extra informatie over die blokkendoos willen, dan kun je me bereiken via bensalemans1955@gmail.com. Groetjes!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d