Jacques Koppenol heeft bij NWO een Promotiebeurs Leraren in de wacht gesleept voor het onderzoeksproject “Erasmus motivator: de Gesprekken als pedagogisch-didactisch instrument“.
Het onderzoek gaat over een eeuwenoud probleem: het motiveren van jongeren voor het leren van een vreemde taal. Erasmus onderving dit doeltreffend met een vernieuwende methode, zijn Gesprekken (Colloquia). De innovatieve onderwijsmethode verdient nadere bestudering omdat Erasmus hierin conceptuele inzichten over motivatie ook daadwerkelijk toepaste in de praktijk.
Dit interdisciplinaire onderzoek biedt niet alleen zicht op een historisch voorbeeld van bewezen succesvolle motiveringsstrategieën in het vreemdetalenonderwijs, maar ook een nieuw perspectief op de hedendaagse en ook voor Nederlands relevant problematiek binnen het vreemdetalenonderwijs.
Jacques zal zijn onderzoek vanuit de sectie Vroegmoderne Letterkunde bij Nederlands uitvoeren. Els Stronks en Arnoud Visser zullen zijn promotoren zijn. Hij blijft daarnaast ook lesgeven op het Kennemer Lyceum Overveen.
Bas Jongenelen zegt
Gefeliciteerd, en succes met dit prachtige avontuur.