Vrijwel elk land heeft ermee te maken: vluchtelingen, arbeidsmigranten, expats, en andere nieuwkomers. Om te integreren in de nieuwe samenleving, moeten deze nieuwkomers de dominante taal of talen van het land gaan beheersen. Maar hoe organiseer je dat? Deze vraag gaat zowel over effectief taalbeleid als over de concrete onderwijspraktijk. Want overheden en instellingen kunnen goede plannen maken, maar het zijn docenten op allerlei onderwijsinstellingen die ze moeten kunnen uitvoeren. Het blijkt hierbij lastig dat de groep nieuwkomers zo divers is, wat betreft leeftijd, taalachtergrond en onderwijservaring.
Ieder jaar volgen studenten aan de Universiteit Utrecht een vak over dit thema. Ze bestuderen de wetenschappelijke literatuur over taalverwerving, leren het Nederlandse taalbeleid kennen, en krijgen een inkijkje in de praktische gang van zaken in het basis-, voortgezet en volwassenenonderwijs. Als eindopdracht schrijven studenten zelf een rapport over het nieuwkomersonderwijs in een ander land. Hoe is het daar geregeld, en wat kunnen we leren van die situatie?
Dit jaar werd het taalonderwijs aan nieuwkomers in India, Schotland, Singapore, Zweden en Zwitserland onderzocht. De rapporten zijn hier te lezen, met toestemming van de auteurs. Let op: de rapporten zijn slechts minimaal geredigeerd en kunnen dus onvolkomenheden bevatten.
Eerdere rapporten zijn onder andere hier terug te lezen.
Laat een reactie achter