• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Échte formuleerfouten

5 september 2022 door Arnoud Kuijpers 4 Reacties

Deze video is gemaakt naar aanleiding van een onderzoek waaruit blijkt dat leerlingen vaker andere formuleerfouten maken dan ze op school in de les krijgen. Lees hier het gehele onderzoek van Jeroen, Steenbakkers, Jimmy van Rijt, Veerle Baaijen, Ninke Stukken en Kees de Glopper: Naar betekenisvol formuleeronderwijs: een kwestie van afstemming.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Video Tags: onderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Uyttendaele zegt

    6 september 2022 om 07:56

    Zinvol onderzoek, dat hier duidelijk wordt samengevat. Maar de conclusies moeten in de eerste plaats geadresseerd worden aan de leraren en de schoolboekenmakers, en niet aan de leerlingen. Een tekst zou veel overzichtelijker en leesbaarder zijn dan deze video. Bovendien wil ik deze conclusies ook graag op papier hebben. Leerlingen hebben hier geen boodschap aan en als leraar voel ik me door deze video ‘de les gelezen’ en ‘geïnfantiliseerd’.

    Beantwoorden
  2. Joeri zegt

    6 september 2022 om 10:15

    Zijn de onderzochte werkstukken geschreven voor of na de desbetreffende lessen Nederlands? In dat laatste geval kan dit verklaren waarom de gedoceerde formuleerfouten niet in de werkstukken zijn aangetroffen.

    Beantwoorden
    • Jeroen Steenbakkers zegt

      9 september 2022 om 12:44

      Bij ons onderzoek (waarover te lezen valt in het genoemde artikel) zijn teksten geanalyseerd van leerlingen uit klas 3 en 4 havo/vwo net voordat ze de lessenserie correct formuleren zouden krijgen.

      Beantwoorden
  3. Jan Uyttendaele zegt

    6 september 2022 om 18:18

    Idealiter zouden lessen over formuleerfouten moeten plaatsvinden, nadat de leraar heeft geconstateerd dat de leerlingen die fouten ook echt maken. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, dat de leraar tijdens zijn correctie van de schrijfproducten lijstjes aanlegt van de gemaakte fouten, die fouten categoriseert en de concrete fouten van de leerlingen gebruikt als oefenmateriaal. Vroeger noemden we dat een les ‘opstelverbetering’: de leraar geeft klassikaal feedback, bespreekt de formuleerfouten en laat de leerlingen daarna zelf fouten corrigeren van medeleerlingen (zonder de naam te noemen van diegene die de fout gemaakt heeft). Dat lijkt mij een onmisbaar onderdeel te zijn van zinvol en efficiënt schrijfonderwijs.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Jan UyttendaeleReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.W. Schulte Noordholt • Adieu

Nu vannacht, het hele huis ligt open,
ik zit in de blote eeuwigheid,
en ik laat mij door de regen dopen
voor een zachte dood, ik ben bereid.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

DIALOOG

– Jouw Jan lijkt niet erg op deze foto.
– Maar dat is Jan ook niet. [lees meer]

Bron: Barbarber, februari 1964

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1939 Brigitte Schludermann
sterfdag
2009 Fritz Ponelis
➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d