• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Literatuuronderwijs: onzekerheid en overtuiging

12 november 2022 door Mathijs Sanders 1 Reactie

Coen Peppelenbos schreef een levendig, inspirerend en ontroerend boek over literatuuronderwijs. Onder de titel Moeten we dit weten voor de toets? Hoe overleef ik het literatuuronderwijs? vertelt hij over zijn ervaringen en inzichten, opgedaan gedurende de dertig jaar waarin hij als lerarenopleider Nederlands werkzaam is bij NHL Stenden.

Het boek is een verademing na vele lange en monotone jammerklachten over de teloorgang van het schoolvak Nederlands en van het literatuuronderwijs. Peppelenbos is bepaald niet onkritisch, zeker niet richting beleidsmakers en organisaties die met cijfermatig vaak zwak onderbouwde diagnoses, wilde acties en ongebreidelde controlesystemen vooral hun eigen belangen dienen. Zo moet onder andere de Landelijke Kennisbasistoets het ontgelden. Terecht, als je de ervaringsverhalen van Coen en collega’s leest. De onbedoeld hilarische voorbeelden van toetsvragen, waarmee studenten in het HBO worden gecontroleerd, spreken boekdelen. Laten we niet schieten op alles wat beweegt, maar wel op de rare vogel die LKT heet.

Moeten we dit weten voor de toets? is een compact en rijk boek. Mooi is het stuk over de roman die je iedereen gunt, het boek dat iemand op het spoor zet van de literatuur. Overtuigend is wat Peppelenbos schrijft over het interpreteren van gedichten in een klas (of collegezaal). In het mooiste geval is dat een gesprek waarin gezamenlijk betekenis wordt toegevoegd aan een tekst, waardoor die tekst een volgend leven krijgt. Ook schrijft hij over het belang van oudere literatuur, ook in het hoger beroepsonderwijs – met mooie beschouwingen over het Egidiuslied, Vondels gedicht op de dood van zijn zoontje, Beatrijs (in de vorm van een brief van de man van Beatrijs, waarmee meteen het belang van perspectiefwisseling en inleving wordt aangetoond).

Leerrijk is het verhaal over het verworven inzicht dat een goede leraar weet wanneer hij zijn mond moet houden.

Een verademing is ook de toon van het boek, de zelfspot en het gevoel voor ironie. Een paar staaltjes: “Letterkunde en taalkunde waren kundes, taalbeheersing was geen kunde maar een soort bezigheid, zoals zelfbeheersing.” Over docenten die nooit een dichtbundel kopen: “Laten we voor ze bidden.”

‘Moeten we dit weten voor de toets?’ is misschien wel op de eerste plaats een hommage aan de leraren, die mensen zijn met een hoofd en een hart, mensen die zich laten raken door literatuur en door lezers en die meer kunnen overdragen dan feitenkennis. Peppelenbos laat dat goed zien in prachtige kleine portretten van zijn (oud-)collega’s, waarmee hij zijn boek besluit.

Coen Peppelenbos schrijft vanuit overtuiging – vanuit zijn geloof in het wezenlijke belang van literatuur en van het gesprek over literatuur. De basishouding blijft die van onzekerheid in de beste betekenis van het woord, omdat de eindbestemming van de zoektocht waarvan het boek verslag uitbrengt altijd ongewis is. Vandaar wellicht de twee vraagtekens in de titel.

De wetenschap dat je vervangbaar en inwisselbaar bent, maakt je een beetje bescheiden. Zo belangrijk is het nou ook allemaal weer niet wat je zegt.

Ik zou zeggen: blijf nog maar even.

Coen Peppelenbos, Moeten we dit weten voor de toets? Hoe overleef ik het literatuuronderwijs? Groningen: Kleine Uil, 2022. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: letterkunde, literatuuronderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Anneke Neijt zegt

    12 november 2022 om 16:47

    Ja, dat beleidsgedoe in het onderwijs doet me denken aan wat Jeroen van Merwijk zei over televisiemakers die aan cabaretiers voorschreven wat ze moesten doen. Alsof ze het zelf beter konden maar er even geen tijd voor hadden. Luister naar het interview deel 1 met Van Merwijk in de podcast Andermans Veren 1 maart 2021 (aan het eind, na 53 minuten).

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d