Deze week lanceerden onderzoekers van de Universiteit Antwerpen een umbrella review op lesinlezen.be Dit onderzoeksrapport geeft een antwoord op de volgende onderzoeksvraag: Wat zijn de kenmerken van effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs? Welke factoren hebben er een invloed op?
Voor zowel voorbereidende leesvaardigheden, technisch lezen (vlot en vloeiend lezen), leesbegrip, algemene leesvaardigheid als leesmotivatie kunnen we niet alleen variabelen aanwijzen die een sterke samenhang laten zien met deze vaardigheden, maar krijgen we ook meer inzicht op hoe we de effectiviteit van interventies en trainingen kunnen versterken. Dit onderzoeksrapport behandelt dus alle essentiële aspecten van leren lezen, in alle niveaus van het leerplichtonderwijs.
Ook zoomt het rapport in op verschillende doelgroepen: leerlingen met (een risico op) lees- en/of spellingmoeilijkheden, leerlingen met een andere thuistaal die de onderwijstaal leren, leerlingen met andere neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, leerlingen met een fysieke beperking, en ten slotte leerlingen met een niet-aangeboren hersenletsel.
Door de brede focus van dit onderzoeksrapport kan het ook in figuurlijke zin als een umbrella review opgevat worden, namelijk als paraplu om andere Nederlandstalige reviews nog beter tot hun recht te laten komen in een groter geheel. We hopen dan ook dat de conclusies uit dit onderzoeksrapport de inzichten uit de andere publicaties kunnen versterken en dat het leesonderwijs in Nederland en Vlaanderen van de inzichten uit dit rapport kan profiteren.
https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/les-in-lezen/umbrella-review/
Laat een reactie achter