• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Poëzie met ChatGPT

1 januari 2023 door Jeroen Dera 1 Reactie

“Een nieuwe lente en een nieuw geluid: / Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit, / Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht / In een oud stadje, langs de watergracht”. DreamStudio

De afgelopen weken stond menig neerlandicus versteld van de mogelijkheden van de nieuwe chatbot ChatGPT. Ook mijn mond viel op zijn minst een beetje open toen ik de bot vroeg om te reflecteren op de vraag of de literaire canon diverser zou moeten worden. Dat wordt nog interessant, met de tentamenweken in januari in aantocht. Maar toch: hoe fraai gecomponeerd de teksten van ChatGPT ook mogen zijn, wat feitenkennis betreft blijkt er nog het nodige te halen. Is de bot bijvoorbeeld in staat om typische mondelingvragen over de Nederlandse poëziegeschiedenis te beantwoorden? Ik nam de proef op de som.

Ongetwijfeld vormt deze technologie een nieuwe lente en een nieuw geluid, maar als ik vraag om het metrum van Gorters Mei te analyseren, antwoordt ChatGPT: ‘Ja, graag! Het gedicht “Mei” van Herman Gorter is een gedicht dat geschreven is in het vrije vers, wat betekent dat het niet gebonden is aan een specifiek metrum of rijmpatroon.’ Fout, dus. En daar blijft het niet eens bij, want de bot deelt ook een curieuze observatie over de eerste vier regels van Mei (pro memorie: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid: / Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit, / Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht / In een oud stadje, langs de watergracht –’). ChatGPT meent dat deze regels tezamen ‘een langgerekte zin’ vormen (rode streep), met ‘veel koppeltekens’ (rood kruis) die ervoor zorgen dat de regels zijn ‘opgebouwd uit verschillende onderdelen, wat het gedicht een bepaalde ritmische structuur geeft’ (kantlijn vol vraagtekens).

Vlaams-Congolese dichter

Misschien gaat het beter als ik vraag naar het type verzen waarin Leopold zijn Cheops schreef? De term geeft ChatGPT in het Engels, maar kloppend is het wel: blank verse. Met de definitie ervan zou ik in mijn eerstejaarscursus Poëzieanalyse nooit akkoord gaan, maar onaardig zou ik deze toelichting (voor een chatbot) nu ook weer niet noemen: ‘poëzie die gekenmerkt wordt door een ritme dat wordt bepaald door de metrische structuur van de regels in plaats van door rijm’. Zodra ChatGPT concreet over Cheops begint, onaardt het getyp echter in gebazel: ‘In het geval van “Cheops”, wordt de metrische structuur bepaald door het gebruik van regels die bestaan uit tien syllaben en een accent op de zesde syllabe, wat bekend staan als “hexameter”.’ Ai.

Awater van Nijhoff dan? Ik vraag ChatGPT iets te zeggen over de stroming waartoe dat gedicht kan worden gerekend, en opnieuw zijn de eerste zinnen van het antwoord best veelbelovend. Zodra de bot echter concreet wil maken waarom Nijhoffs meesterwerk tot het modernisme kan worden gerekend, krijgen we te lezen dat het een ‘vorm van vrije verzen gebruikt’ (neen) en gericht is op ‘het uitdrukken van emoties en persoonlijke ervaringen’ (NEEN). Een vraag later probeert ChatGPT me wijs te maken dat de Vijftigers doorbraken via de bloemlezing De gedichten (1955), samengesteld door Gerrit Kouwenaar en – ja, echt! – Kees Fens (met daarin ook gedichten van Nijhoff, opeens een belangrijke vertegenwoordiger van de Vijftigers). Het nieuw realisme blijkt naast ‘duidelijkheid van taal’ en ‘realistische weergave van de werkelijkheid’ ook ‘conventionele vormen’ na te streven (Barbarber en Gard Sivik draaien zich om in de papierversnipperaar), de Maximalen ‘waren een groep schrijvers en dichters die in de jaren 1950 actief waren en die bekend stonden om hun radicale benadering van poëzie en literatuur’, en een hedendaagse dichter met postkoloniale kritiek op de samenleving is Ruth Lasters, ‘een Vlaams-Congolese dichter die in haar werk de gevolgen van het kolonialisme en de impact van ras en gender op individuen en gemeenschappen onderzoekt.’

Over een paar jaar zal ik dit stukje ongetwijfeld met een meewarig gevoel teruglezen, in het besef dat ChatGPT inmiddels meer weet over de Nederlandse poëziegeschiedenis dan ikzelf. Maar voorlopig troost ik me met het steengoede essay dat twee van onze eerstejaars schreven over de recente bundel Ongevraagd advies (2022) van Ester Naomi Perquin – volgens ChatGPT een ‘bundel over het belang van zelfacceptatie, liefde en hechte relaties’ (tja).

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: AI, kunstmatige intelligentie, letterkunde, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans Koetschruiter zegt

    2 januari 2023 om 13:33

    Minstens even interessant lijkt me de vraag of ChatGPS (door Nicolien van der Sijs al Chattie genoemd) zelf ook gedichten kan schrijven en of wij dan een gedicht van Chattie kunnen onderscheiden van een gedicht van een dichter van vlees en bloed. Marc van Oostendorp heeft in zijn artikel van 3 december 2022 zijn proefondervindelijke ervaringen met Chattie al beschreven. Zij kan inderdaad fictie schrijven. Over de eenhoorns, die in de Andes zouden zijn aangetroffen schrijft zij oa. een getuigenverslag van een van de wetenschappers, een brief van de wetenschapper aan zijn moeder, waarin hij verslag doet van deze onwaarschijnlijke vondst en een liedtekst waarvan hier de eerste strofe:

    In de Andes, waar de lucht zo blauw is
    Zagen we iets wat we nooit eerder zagen
    Een prachtig dier, met een lange, witte manen
    Een echte eenhoorn, net alsof het in een droom was

    In het boekensupplement van de Volkskrant van 31 december jl. staat dat er van de dichter Micha Hamel op 22 februari een dichtbundel uitkomt met daarin 103 gedichten, waarin hij verhaalt over een psychotische nachtmerrie waarin hij ooit terecht kwam. Ik vraag me af of Chattie ooit de intensiteit van alle gewaarwordingen van deze dichter zal kunnen benaderen in haar gedichten, hoe rijk de big data, waaruit zij kan putten, ook is. En even interessant, hoe wij die gedichten zullen ervaren, vooral als Chattie onder pseudoniem haar bundel aan de openbaarheid zal prijsgeven.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d