• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Ramp

17 februari 2023 door Jos Joosten 6 Reacties

Ik heb het geprobeerd. Al een paar dagen. Iets schrijven over het gedicht (‘gedicht’), getiteld ‘In Tweestromenland’ dat lokale charmezanger Frank Boeijen heeft gewrocht naar aanleiding van de aardbevingscatastrofe in Turkije en Syrië. Aanleiding: de huiveringwekkende foto van Mesut Hançer die de hand vasthoudt van zijn vijftienjarige dochter Irmak, die onder het puin bedolven is en sterft.

Die foto zegt alles wat je kunt zeggen (en vooral niet kunt zeggen) over een machteloze vader in de nabijheid van zijn jonge, stervende dochter.

Daar is helemaal niets aan toe te voegen.

Behalve als je Frank Boeijen heet dan.

En ik heb van alle kanten geprobeerd ook iets onder woorden te brengen. Maar dan wél passend.

Een ironische opmaat (‘Is er een grotere ramp denkbaar dan een allesverwoestende aardbeving? Jawel hoor, Frank Boeijen die poëzie schrijft…’ Dat is smakeloos en buiten elke proportie, geschrapt dus).

De peilloze arrogantie (Boeijen in De Gelderlander, eerder deze week: ‘Iedereen kent nog het beeld van het Syrische jongetje liggend op het strand en het Afghaanse meisje dat symbool staat voor de vluchtelingen uit dat land. Een zo’n beeld verandert de wereldopinie. Ik maak alleen geen foto’s maar schrijf teksten, dat is mijn stiel’. Franks tekst gaat dus iconisch worden en de wereldopinie veranderen?).

Een serieuzere blik (waarom die bombastische titel ‘In Tweestromenland’ gekozen? Omdat Kahramanmaraş, waar zich dit drama voltrok, van 711 v.Chr. tot Mesopotamië gerekend werd? Wat zou daarvan de relevantie zijn? In het gedicht zelf vinden we verder geen (mogelijke) verklaring).

Een grammaticale blik, na lezing van deze regels:

Stil
Ik hoor een stem
Stil

Heel zacht

Heel zwak
Wie weet
Of het leeft
Wie weet

‘Of het leeft’? Wat ‘het’? Het stem? (‘Nee Jos, “het” meisje.’ Nou, dat klopt gewoon niet: natuurlijk geslacht gaat boven grammaticaal geslacht en het is ronduit idioot om een vijftienjarig meisje nog met ‘het’ aan te duiden – tenzij je natuurlijk het taalgevoel hebt van een Frank Boeijen (‘Het taalgevoel van een Frank Boeijen’, zullen we daar nu eindelijk maar eens een staande uitdrukking van maken voor iemand die werkelijk niet één zin kloppend, laat staan poëtisch, weet te maken?))

Maar je merkt het: het lukt me niet.

I am a professional cynic
but my heart’s not in it.

Ik kom stomweg niet over mijn verbijstering en walging heen. Ik kan alleen maar denken:

Hoe Haal Je Het In Je Kitscherige Kutkop???

Hoe kan je met je totaal talentloze teringtengels iets wat op zichzelf alles al zegt, zó genadeloos smakeloos te lijf gaan, monomane maanzieke ijdeltuit die je bent!

Ik… ik… ik ben… sprakeloos.

Maar echt.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Frank Boeijen, letterkunde, liedjes

Lees Interacties

Reacties

  1. Arno. zegt

    17 februari 2023 om 13:59

    Professor Joosten gaat aardig tekeer vandaag. Het zit hem hoog. Of is dit meer een poging om het schelden als genre na Lodewijk Deyssel en opvolgers een nieuwe impuls te geven? Met al die kunstige alliteraties en assonanties in de alinea’s na “Ik kan alleen maar denken:”?

    Ik ben het met de strekking wel eens. Al meermalen heb ik stomverbaasd de loftuitingen van Frits Spits op radio 1 (Taalstaat) vanwege weer een bizarre tekst van Frank Boeyen aangehoord, (mede) waardoor ik ervan overtuigd ben geraakt dat lof van Frits Spits iets is wat je als tekstschrijver en muzikant maar beter niet kan overkomen. Maar wat verwacht je ook in een taalprogramma, nadat het is ingeleid met de tekst uit het lied waar Taalstaat elke keer mee begint? Het is van een krakkemikkig sinterklaasgerijmel, geschreven in een hoogst kromme versie van koningsliednederlands – en dat uitgerekend voor een programma dat aan (de Nederlandse) taal is gewijd! Is daar hier op neerlandistiek.nl ook wel eens wat over geschreven door deze of gene professor? Het lied bestaat maar voort, week in week uit.

    Maar – als IK (of DirkJan, of Maanantai) deze tekst op In Tweestromenland had geschreven, en ingediend op neerlandistiek.nl, zou hij dan ook zijn geplaatst? Joosten gaat wel erg ver, en op de persoon (“kutkop”) met zijn tirade. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zijn ‘nabijheid’ bij de redactie van neerlandistiek de verwerping van zijn tekst in de weg heeft gestaan. Smakeloos en krukkig als Boeyen en zijn tekst mogen zijn (vooral ook gegeven de aanleiding, die schrijnende foto), ik vind deze ‘recensie’ wel wat platvloers. Ik zou er overigens niets van hebben gezegd, als niet juist vanwege soortgelijk taalgebruik en tekeergaan neerlandistiek.nl een censuurmuur had opgeworpen tegen reacties van ongepaste aard. Ik vraag me af hoe het daarmee zit?

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      18 februari 2023 om 08:33

      Met Jos Joosten hebben we de vaste afspraak dat wij stukjes die hij op Facebook plaatst, mogen overnemen als wij dat leuk of nuttig vinden. Soms stuurt hij die stukjes ook zelf in, maar dat is hier niet gebeurd: plaatsen is hier dus een puur redactionele beslissing geweest.

      Het is vast waar dat mensen die vaker op Neerlandistiek schrijven, meer ruimte krijgen voor vormexperimenten. Dat u met een dergelijk stuk was weggekomen, is heel onwaarschijnlijk, maar dan vooral omdat u anoniem opereert. De ‘censuurmuur’ bestaat overigens niet vooral vanwege de platvloersheid van reacties, want die doet zich naar mijn ervaring nauwelijks voor (afgezien van soms wat spam van een pornosite), maar meer vanwege de onsamenhangendheid van de reacties van bijvoorbeeld de door u genoemden. Beiden worden daarom inmiddels permanent geweerd, hun reacties worden niet eens meer bekeken door de redactie; overigens gaan wij (ga ik) daarover niet in discussie. Een ander type reactie dat we niet plaatsen bestaat uit korte meldingen van kleine foutjes; we herstellen dan die foutjes en daardoor worden de meldingen voor nieuwe bezoekers onbegrijpelijk.

      Beantwoorden
      • Arno. zegt

        18 februari 2023 om 11:43

        Dank voor de reactie; dit mag desgewenst ook weggecensureerd, als maar aanvaard is dat het ingaan op mijn tekst gewaardeerd wordt.

        Beantwoorden
  2. Robert Kruzdlo zegt

    17 februari 2023 om 22:13

    Deze ontboezeming kan ik begrijpen temeer ik naast het ziekbed van mijn dochter heb geslapen die … enzovoort. Wat te zeggen van mensen die wel het idee hebben dat de in de Boeijen geslagen Frank hun verdriet vertolkt. Sta daar even bij stil. Dat is ook iets om even, al is het maar even bij stil te staan. Het humanisme reikt soms verder dan.

    Beantwoorden
  3. Robbert-Jan Henkes zegt

    18 februari 2023 om 07:34

    “Wie weet of het leeft” …. Iets heel anders: is die rigoreus ‘correcte’ geslachtelijke verwijzing nou wel zo nodig, ja is het eigenlijk wel correct. (Zie je, daar doe ik het ook incorrect, expres. Is het je opgevallen?) Ik heb de indruk dat er de laatste tijd bij redacties op uitgeverijen steeds strenger op gewezen wordt, en onterecht. Het “wat” of “dat” of “het” doet prima dienst als verwijzing naar een verzwegen “iets”, zoals hier, waar het verwijst naar “het, namelijk dat wat hij heel zacht hoorde”, en waarbij dus niet meteen wordt gezegd of het een stem is of iets wat anderszins geluid maakt. Sterker nog: in dit geval was “Of die leeft” absurd geweest. Leeft een stem? En als je een stem hoort, wil dat al niet zeggen dat het uit een levend wezen komt (namelijk het wat je hoort – om nog de verzwegen vergelijking maar eens duidelijk te maken). Ik vind dat we door die knellende geslachtelijke verwijzingen het contact met de spreektaal én de realiteit geweld aandoen.

    Beantwoorden
  4. Bert Mostert zegt

    18 februari 2023 om 12:24

    Maar gelukkig is FB in het algemeen onverstaanbaar.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Arno.Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d