• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Van Duinkerken en het carnaval

22 februari 2023 door Jos Joosten Reageer

Vandaag is het Aswoensdag. Het carnaval zit erop, katholieken halen een askruisje en de Vastentijd begint. Voor mij betekent dat tot Pasen geen alcohol, en dit jaar ook maar eens geen vlees. Gisteren was het voor mij dus echt: carne vale, dag vlees! Zelf vier ik overigens sinds de middelbare school ik al geen carnaval meer, en ook destijds stelde het weinig voor. Een boerenkiel, een hostent en goedkope biertjes met klas- en jaargenoten.

Er waren in de loop der geschiedenis mensen die het feest aanmerkelijk serieuzer namen, zoals mijn verre voorganger W.J.M.A Asselbergs, beter (voor zover nog) bekend als Anton van Duinkerken. Een mooi moment om de bijdrage die ik acht jaar geleden schreef over zijn Verdediging van het carnaval voor ons gezamenlijke project De leeslijst (Nijmegen 2015) eens te herlezen – over een pamflettair essay dat 95 jaar geleden verscheen.

Brabantse roots

In de eerste decennia van de twintigste eeuw voltooide zich in snel tempo de emancipatie van het katholieke volksdeel in Nederland. Met als misschien belangrijkste mijlpaal het wettelijk regelen van bijzonder onderwijs, waarvan de oprichting van de Nijmeegse universiteit in 1923 de bekroning vormde, werden de katholieken in deze periode al snel ook literair en cultureel steeds zelfbewuster. De meest prominente woordvoerder van de jonge katholieken werd tegen het einde van de jaren twintig dichter, essayist en journalist Anton van Duinkerken. Zijn eerste gedichten had hij geschreven op het seminarie, als priester in opleiding dus, en dat leverde hem al snel een schrijf- en publicatieverbod op waar zelfs de bisschop zich mee bemoeide. De bezwaren waren niet eens zozeer inhoudelijk, maar ontstonden voornamelijk omdat hij geassocieerd werd met spraakmakende katholieke jongeren, die weliswaar onverdacht (en onvoorwaardelijk) trouw waren aan de Moederkerk, maar toch te vrijpostig en kritisch in de visie van de gevestigde (Roomse) orde.

Van Duinkerken verliet de priesteropleiding uiteindelijk en ging aan de slag als journalist bij het katholieke dagblad De Tijd. In eigen kring had hij al naam gemaakt, maar hij vestigde zijn faam definitief met Verdediging van Carnaval, dat hij een kleine twee jaar na zijn uittreding publiceerde. Hij schreef de tekst, zo is later gemeld, in drie dagen tijd in de roes van het carnaval van 1928, in zijn ouderlijk huis in Bergen op Zoom. Van Duinkerken zette in dit kleine boek een aantal lijnen uit die in zijn gehele verdere loopbaan zouden terugkeren. Hij spreidt een groot vertoon van eruditie en dito strijdbaarheid tentoon, een trouw maar bepaald niet onkritisch katholicisme en een provocerende, nadrukkelijk beleden liefde voor zijn Brabantse roots.

Excessen

In het eerste deel van Verdediging schetst Van Duinkerken de historische wording van het carnaval, en hoewel, met ogen van nu, een historicus allicht een fronsende blik op de feitelijkheden ervan zou werpen, is de boodschap vanaf de openingszin van het hoofdstuk ‘Het eeuwige carnaval’ duidelijk:

De Batavieren hebben carnaval gekend en zij, die van de laatste wereldbrand getuigen moeten, zullen het niet verloochenen.

Van Duinkerken verdedigt een feest dat boven de rivieren met groot wantrouwen aanschouwd werd en waar ook de gevestigde orde (inclusief de clerus) in de kleine katholieke steden vaak ambivalent tegenover stond. Een tekst die dus zowel ten aanzien van het Noord-Nederlandse literair-culturele establishment als ten aanzien van de eigen katholieke machthebbers in het zuiden tegen het zere been was. Wat betreft boven-rivierse riten verwijst Van Duinkerken (anno 1928!) onder meer naar een volksfeest als (de protestante) Koninginnedag dat , inclusief excessen, wél gedoogd wordt. Als verdediging tegenover zijn medekatholieken benadrukt hij het gemeenschapsgevoel dat hoogtij viert tijdens de carnavalsdagen:

Iemand behoeft maar eenmaal te zijn opgenomen in de stroom van algemene vrolijkheid, om voorgoed te weten, hoe zuiver die het gevoel van samenhorigheid herstelt. Alle levenden zijn broeders geworden in de gemeenschap van het leven. Ieder van hen weet dat en voelt dat. Bewijzen kan hij dit zo weinig als de pijn van kiespijn, maar zijn gewaarwording is even reëel.

Van Duinkerken lijkt hier te zinspelen op het ene grote lichaam dat de moederkerk vormt en dat Frans Kellendonk bijna zestig jaar later in Mystiek Lichaam ook weer zou thematiseren.

Schrijversreputatie

Maar vooral ziet Van Duinkerken het carnavalsfeest (dat voorafgaat aan de veertigdagentijd, de traditionele vastenperiode voor katholieken) in het licht van Pasen, dat de verrijzenis van Christus symboliseert. In de eerste druk krijgt de tekst zelfs als motto een parafrase uit de katholieke geloofsbelijdenis mee: ‘ik geloof in de verrijzenis des vleses en het eeuwige leven’. In de slotzin alludeert Van Duinkerken op de (vermeende) herkomst van ‘carnaval’: carne vale. De mens ‘wéét, dat hij het vlees vaarwel zegt, maar tot wederziens’.

Verdediging van Carnaval baarde opzien. Het werd een snel herdrukte en veel besproken tekst. De kerkelijke autoriteiten waren niet blij met de vrijpostige insteek van Van Duinkerken, orthodoxe katholieken als Henri Bruning vonden het oppervlakkig (‘Het boekje ging over lol, en lol was zinloos’), en niet-katholieken, ten slotte, vonden het provinciaal en Brabants. Menno ter Braak gebruikte titel en tekst als een van de inspiratiebronnen voor zijn eigen studie Het carnaval der burgers en startte een langlopende polemiek met Van Duinkerken.

Kortom: de naam van de jonge katholiek was gevestigd.

Want als, behalve dan misschien carnaval, iets van alle tijden is, dan wel het feit dat ophef een beginnende schrijversreputatie zelden heeft kwaad gedaan.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, Anton van Duinkerken, carnaval, katholicisme, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d