• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Doorbreek de negatieve spiraal in het buurtalenonderwijs

26 april 2023 door Trees Aler, Marika Beier, Jos Brink, Kees van Eunen, Stijn Heusschen, Dirk Klein, Maaike Koffeman, Jeanette den Toonder en Camiel van Woerkum Reageer

Nederlanders staan van oudsher bekend om hun brede talenkennis. Door naast het Engels, op dit moment de mondiale lingua franca, ook andere belangrijke Europese talen een stevige plek in ons onderwijs te geven, versterken we niet alleen onze positie in het internationale (handels)verkeer, maar verbreden we ook onze culturele horizon.

Helaas moeten we constateren dat het onderwijs in de buurtalen Frans en Duits er niet goed voor staat. We zien een negatieve spiraal van dalende aantallen examenkandidaten, lage doorstroom naar vervolgopleidingen Frans en Duits en ernstige docententekorten. Als deze tendens zich doorzet, zullen toekomstige generaties de talen van onze belangrijkste buurlanden niet meer beheersen. Gezien het grote economische, culturele en maatschappelijke belang van het Frans en Duits is dat een rampzalige ontwikkeling (zie het Manifest Buurtalen, 2018).

De instroom in de hbo- en universitaire opleidingen is nu al zozeer teruggelopen dat onderwijsinstellingen zich genoodzaakt zien om in het onderwijsaanbod te snijden. Zo werd onlangs bekend dat de lerarenopleiding in Sittard overstapt op heterogene klassen (NOG, 14 april 2023) en voorzien de Sectorplannen voor het universitaire onderwijs in een landelijke gezamenlijke programmering voor de bacheloropleidingen Frans en Duits (OCW, 11 april 2023). Hiermee komt hun voortbestaan als zelfstandige opleidingen op de tocht te staan.  Dat zal doorwerken in de doorstroom naar de academische docentenopleidingen. Juist vanwege de grote lerarentekorten zou men op zoveel mogelijk plaatsen routes naar het docentschap Frans of Duits moeten faciliteren.

Wij zijn van mening dat het probleem van de buurtalen bij de wortel moet worden aangepakt. Een belangrijke oorzaak van de lage instroom in de talenopleidingen is de manier waarop Frans en Duits in het voortgezet onderwijs worden aangeboden, met een eenzijdige focus op grammatica en leesvaardigheid en weinig uitdagende en aantrekkelijke vakinhoud. Hierbij speelt mee dat veel schooldirecties volstrekt onvoldoende onderwijsuren toekennen aan hun docenten Frans en Duits. Gelukkig wordt op dit moment serieus werk gemaakt van een vakvernieuwing, die de inhoud van het talenonderwijs in positieve zin moet bijstellen. Hopelijk zal dat meer jongeren enthousiasmeren voor taal en cultuuropleidingen. In afwachting van de resultaten van deze operatie, lijkt het ons uitermate onverstandig om in te grijpen in de hbo- en universitaire opleidingen Frans en Duits. Juist daar zit immers de vakdidactische en wetenschappelijke expertise die nodig is om de vakvernieuwing in goede banen te leiden.

Kortom: we zitten in een vicieuze cirkel die het voortbestaan van het onderwijs Frans en Duits bedreigt. Alle goed bedoelde plannen hebben deze negatieve tendens tot nu toe nog niet kunnen doorbreken. Daarom doen wij een dringende oproep op het ministerie van OCW om een integraal actieplan te ontwikkelen voor Frans en Duits met aandacht voor de volgende zaken:

  • erken het maatschappelijk, (inter)cultureel en economisch belang van de buurtalen
  • geef alle leerlingen de mogelijkheid Frans en Duits te kiezen, ongeacht hun opleiding of profielkeuze
  • ontwikkel een doorlopende leerlijn voor voortgezet en hoger onderwijs, waarvan het ERK de basis vormt
  • verplicht scholen voldoende contacturen aan te bieden, zodat de afgesproken ERK-niveaus daadwerkelijk gehaald kunnen worden
  • maak het talenonderwijs communicatiever, aansprekender en uitdagender en zorg dat het een bijdrage levert aan burgerschapsvorming 
  • baseer het centraal schriftelijk examen op meer dan één vaardigheid
  • stimuleer de keuze voor Duits en Frans als examenvak met een landelijke promotiecampagne
  • zorg dat schooldecanen en docenten bijdragen aan een positief imago van C&M-profielen en talenopleidingen
  • garandeer een goed dekkend, regionaal gespreid aanbod aan lerarenopleidingen, universitaire bachelors en educatieve masters
  • geef opleidingen Frans en Duits in het hoger onderwijs extra financiële steun om een stevig vakinhoudelijk onderwijsaanbod in de doeltaal te garanderen

Kortom: de negatieve spiraal kan en moet doorbroken worden, zodat we onze reputatie als meertalige Europeanen echt waar kunnen maken. Begin morgen, er is voldoende kennis en expertise aanwezig om dit vakkundig aan te pakken!

Deze tekst verscheen eerder op Platform Frans en is een verkorte versie van de brief die de Visiegroep Buurtalen op 26 april 2023 heeft gestuurd aan de ministers van OCW. Download de brief hier.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Frans, onderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d