• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De nieuwe realiteit van tekstproductie op school

25 juni 2023 door Marc van Oostendorp Reageer

Er is een nieuwe ronde Dudoc Alfa-subsidies! Dat is geld voor docenten in de Geesteswetenschappen die willen promoveren op een onderwerp dat de wetenschap vooruit helpt en tegelijkertijd op de een of andere manier in de klas kan worden toegepast.

Ik kan niet zeggen hoe mooi ik het vind, dat dit systeem bestaat. Goed voor leraren, die een mooie kans krijgen zich verder te verdiepen. Goed voor het onderwijs doordat er nieuwe methoden worden onderzocht én doordat er docenten zijn die de wetenschap echt van binnenuit kennen en hun leerlingen dus het belang van onderzoek kunnen overdragen. Goed voor de wetenschap, doordat er stemmen worden gehoord uit de praktijk van de schoolklas.

Hoera dus, voor Dudoc-Alfa. Ik hoop dat veel mensen zich melden, en vooral ook voor lezers van Neerlandistiek voor de klas. Er worden mooie thema’s geadverteerd. (Mocht je denken dat je een onderwerp hebt waarbij ik je kan helpen, meld je dan vooral: marc.vanoostendorp@ru.nl – maar er zijn ook vast andere collega’s die je willen helpen.)

Mijn oog viel bijvoorbeeld op het thema ‘Digital Humanities op school’. Dat is natuurlijk een opmerkelijk thema; ik vermoed dat veel van de aanvragen zullen gaan over de chatbots, want daar valt heel veel aan te onderzoeken, ook al omdat dit naar verwachting de komende jaren een gebied is dat enorm in opkomst is. Wat gaat het betekenen voor ons lezen en schrijven? En mogelijk binnenkort zelfs voor ons spreken en luisteren?

Even terzijde, het volgende is een fragment van een ‘mondeling’ dat Rolf den Otter had met Bing over.

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Nu ja, er zijn voorbeelden genoeg. De onderzoeksvragen liggen voor het opscheppen. Ik geloof dat ik in mijn leven nooit zulke interessante tijden heb meegemaakt voor het onderwijs én voor het onderzoek naar taal en letteren.

Daar staken de ‘Digital Humanities’, die nu nog in de titel van het onderzoeksthema staan, zo’n tien jaar geleden maar mager bij af. Ook verder blijkt uit de tekst al hoe snel de ontwikkelingen op dit gebied gaan. Als een van de vragen die je zou kunnen stellen, formuleert de commissie:

Wat is de invloed van de nieuwe realiteit van tekstproductie (email, sms, blogs) op het formele schrijven van jongeren en hoe kan in het taal- en cultuuronderwijs bij deze realiteit worden aangesloten? 

Ik denk dat de moderne leerling geen sms’en of blogs meer schrijft, en alleen bij hoge uitzondering e-mails. Veel invloed zullen die genres dus waarschijnlijk niet hebben. De realiteit waarin nu bij het taal- en cultuuronderwijs moet worden ‘aangesloten’ is inmiddels alweer een heel andere.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Dudoc-Alfa, promoveren

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Als het 25 december is ben ik blij, want toen was Jezus verrezen.
Ik zoude toch zo graag willen hebben dat Jezus echt zou verrijzen. [lees meer]

Bron: Barbarber, november 1963

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1917 Max de Jong
sterfdag
1981 Cornelis (C.J.) Kelk
2021 Jan van Bakel
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d