• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Als een kleuter op zijn kont in de ondiepe zee

31 augustus 2023 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

40 jaar tandeloos (31)

Foto: PxHere

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom deel twee van deel drie van De tandeloze tijd de titel Onder het plaveisel het moeras heeft gekregen. Sommige analytici wijzen erop dat Albert Egberts zijn totale verrotting als heroïneverslaafde weet te verstoppen onder een mooi pak. Daaraan zou je kunnen toevoegen dat hij ze ook onder taal probeert te verstoppen:

Pusher, dealer, scoren, dope, fix, shotje, horse, cold turkey… Albert haatte al die woorden. Hij gebruikte ze alleen om er zijn afkeer van te betuigen, om ze uit te spugen. Het waren glibberige woorden, ze ontglipten iemand als een nat stuk zeep. (…)

Albert zweeg liever over de zaken die ze in al hun beduimeldheid aanduidden, tenzij hij er andere woorden voor vond. Liefst woorden die er een onverdiende glans aan gaven, zoals hij zich vroeger had voorgenomen de voorwerpen en voorvallen om zich heen in een ander daglicht te stellen, en ze zo hun oorspronkelijke geheimzinnigheid te hergeven. Zo maakte de taal, in plaats van communicatiemiddel te zijn, juist zijn eenzaamheid uit.

De taal is het plaveisel over het moeras van de verslaving. Maar de beste verklaring van de titel wordt eigenlijk gegeven in deel één van deel drie van De tandeloze tijd, dat zelf Het hof van barmhartigheid heet:

Sous les pavés la plage, stond er in mei ’68 op de Parijse muren. ‘Onder de kasseien het strand.’ O ja, ook Thjum had ermee gedweept, meer dan genoeg: de verbeelding aan de macht…! Nu walgde hij ervan. De stad, dat was nu juist de overwinning op het strand, en zeker op het veen. Enfin, als ze daar in Parijs een moeras onder hun stoeptegels hadden gehad, dan zou de machtige verbeelding van die studenten ook wel anders hebben uitgepakt. Hier in Amsterdam lag ook geel zand onder de klinkers, maar daaronder bevond zich zoveel modder dat hij door de oven diep daar beneden nog in geen miljard jaar te drogen was.

Voor Thjum was het plaveisel heilig. Onkruid en gras tussen de tegels riep bij hem al het beeld op van door het oerwoud overwoekerde steden in Azië… massief stenen tempels verbrijzeld door boomwortels… Anders dan Albert, die hij over Amsterdam had horen praten als over een ‘heuvellandschap van bruggen’, beschouwde Thjum de kunstmatige korst die over het moeras was gelegd als het ware landschap van de stad. Het moest dan ook zo aaneengesloten mogelijk zijn.

Hier zit van alles in, inclusief trouwens Alberts voorliefde – die hij kennelijk met Thjum deelt – voor een geplaveid moeras. Maar er is ook: de grote liefde voor de stad, die in Onder het plaveisel uitvoerig gevierd wordt in twee steden – Napels en Amsterdam (en een beetje Nijmegen) . En er klinkt alvast iets door van het experiment dat Thjum het leven zal kosten omdat hij door zijn vriend ‘zo aaneengesloten mogelijk’ onder een gipsplaveisel wordt gestopt.

Maar vooral is er ook simpelweg de doorheen alle vroege delen van De tandeloze tijd steeds weer even klinkende kritiek op de linkse studentenrevolte, en de ‘machtige verbeelding van die studenten’. Albert ziet het marxisme als een hobby voor verwende rijkeluiszoontjes. Thjum is zelf zo’n verwend rijkeluiszoontje, en heeft dus ook met die gedachten gedweept, maar het realisme heeft het dus kennelijk bij hem ook gewonnen: onder de kasseien is wel wat strand, maar vooral ook veel modder.

In Onder het plaveisel komt overigens één strandscène voor. Daarin probeert een Siciliaanse tandarts Albert op een nogal knullige manier aan te randen. Over de verbeelding aan de macht gesproken.

Ik kwam heel even op mijn knie in het water terecht, en dat maakte me zo nijdig dat ik de man ordinair, net als vroeger op het schoolplein, pootje hakkelde. Daar zat hij, als een kleuter op zijn kont in de ondiepe zee.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: A.F.Th. van der Heijden

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    31 augustus 2023 om 14:51

    Amsterdam is ‘net’ een moeras¿ Amsterdam is gebouwd op palen en niet op een moeras. De schrijver maakt een fout. De stad ligt op een sterk inklinking van veen en de huizen worden gebouwd op palen diep in het zand. Er hoeft niets in de oven gebakken worden. Er is geen sprake van een moeras. Ja, dan wel bij de schrijver die op een mooie en altijd prachtige literaire manier de lezer laat geloven dat er ook nog een ondiepe zee bestaat.

    Heeft Nederland moeras? Nederland kent een aantal grote moerasgebieden zoals het Naardermeer (960 ha), de Oostvaardersplassen (5.000 ha), de Weerribben (3.115 ha), de Wieden (4.663 ha), de Nieuwkoopse plassen (1.085 ha) en de Alde Feanen (1.340 ha).

    Informatie: https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/erfgoed-week/sub-terra/

    Of:https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgt/tip_190_de_bodem_onder_amsterdam_www_tno_nl.pdf

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d