Een zomer vrij van nut (10)
Tot nu toe in ons feuilleton Een zomer vrij van nut: Het is 2027. Door de komst van Kunstmatige Intelligentie zijn alle examens zinloos geworden. Iedereen heeft een stem in haar oor die alle antwoorden voorzegt. Er is discussie over de vraag of het universitair medewerkers is toegestaan om kunstmatige intelligentie alle administratie te laten doen, of dat dit fraude is.
“Volgende punt op de vergadering”, zei Arjan. “Op de een of andere manier krijgen we steeds meer studenten Nederlands. Een punt van zorg!”
“Doe niet zo moeilijk”, zei Koos, een compiutationeel letterkundige met zeer zware wenkbrauwen en heel dik haar. Ze rolde met haar ogen. “Dat is toch juist fijn!”
“Maar er dreigen nu voor ons het soort problemen dat je een jaar of vijf geleden alleen had bij Engelstalige opleidingen”, zei Arjan. “Veel te veel studenten. We kunnen ze helemaal niet meer aan.”
“Ja”, zei de de universitair hoofddocent Jet terwijl ze somber naar haar koffiekopje keek. “En de meesten spreken echt geen woord Nederlands. Als je je oortje toevallig niet in hebt, valt er niet met ze te communiceren.
“Belachelijk!”, zei Arjan. “Wat komen ze hier doen!” “Waarom zou je Nederlands studeren als je helemaal geen Nederlands spreekt!”
“Vanwege de inhoud?” vroeg Koos. “We zijn toch ook geen veredelde talencursus? Bij ons leer je hoe taal en literatuur in elkaar zit”
“Maar daarvoor hoef je toch niet hiernaar toe te komen? Je kunt het je thuis allemaal lekker in je oortje laten uitleggen.”
“Misschien moeten we het de studenten zelf eens vragen, waarom ze hier komen? Ze willen niet eens college volgen.”
“De vorige keer dat we het ze vroegen, in een methodologisch solide enquête,
Ze klonken alsof ze deze discussie iedere keer hadden. Niemand wist er een oplossing voor.. Toch spraken ze allemaal door, totdat Jet zei: “Hoe dan ook neemt mijns inziens de fraude hand over hand toe.”
“Dat is het teken dat we overgaan naar het volgende punt”, zei Sannes stem in haar oor.
“Het volgende punt”, zei Arjan inderdaad, enigszins verschrikt, alsof hij ook net kreeg ingefluisterd war er nu moest gebeuren. “Het halfjaarlijkse uitstapje van de faculteitscluster!”
“Wat is dat?” vroeg Sanne. Arjan legde uit dat er in de afgelopen jaren tussen het college van bestuur van de universiteit en de faculteiten een nieuw gremium in het leven was geroepen, dat van het ‘faculteitscluster’. “Wij zitten samen met sociale wetenschappen en rechten in een cluster.”
“En wat doet dat cluster?”
Arjan lachte besmuikt.. “Dat weet niemand. Maar we hebben in ieder geval ieder half jaar een uitstapje. Naar de Efteling, deze keer. Jullie worden allemaal uitgenodigd te gaan.”
“Niemand gaat daarnaar toe”, zei de stem in Sannes oor.
Geef een oplossing voor het besproken probleem
Oplossing voor probleem 2: Toenemend aantal studenten Nederlands zonder voldoende taalvaardigheid.
Om het probleem van het toenemend aantal studenten Nederlands zonder voldoende taalvaardigheid aan te pakken, kunnen de volgende maatregelen worden overwogen:
- Intensief taalonderwijs: De universiteit kan een verplicht intensief taalonderwijsprogramma opzetten voor nieuwe studenten die de Nederlandse taal niet beheersen. Dit programma kan voorafgaand aan het reguliere curriculum plaatsvinden en studenten helpen om hun taalvaardigheid te verbeteren.
- Taaltoets: Voordat studenten worden toegelaten tot de opleiding Nederlands, kan een verplichte taaltoets worden ingevoerd om hun taalvaardigheidsniveau te beoordelen. Alleen studenten die een bepaald taalniveau behalen, worden toegelaten tot de opleiding.
- Taalondersteuning tijdens de studie: Bied tijdens de studie taalondersteuning aan voor studenten die nog moeite hebben met de Nederlandse taal. Dit kan in de vorm van extra taallessen, taalcoaches of workshops die hen helpen om hun taalvaardigheid te verbeteren.
- Voorlichting over het belang van taalvaardigheid: Organiseer voorlichtingssessies voor potentiële studenten over het belang van taalvaardigheid voor het succesvol afronden van de opleiding Nederlands en voor hun toekomstige carrière.
- Aangepaste begeleiding: Zorg voor aangepaste begeleiding en ondersteuning voor studenten met een lagere taalvaardigheid. Dit kan betekenen dat docenten en begeleiders extra aandacht besteden aan hun individuele behoeften en hen helpen om de lesstof beter te begrijpen.
- Evaluatie van het curriculum: Evalueer het huidige curriculum van de opleiding Nederlands en bekijk of er aanpassingen kunnen worden gedaan om beter om te gaan met studenten met verschillende taalvaardigheidsniveaus. Mogelijk kan bepaalde lesmateriaal of instructie meer toegankelijk worden gemaakt voor studenten met een lagere taalvaardigheid.
Door deze maatregelen te implementeren, kan de universiteit het probleem van de toename van studenten zonder voldoende taalvaardigheid aanpakken en ervoor zorgen dat alle studenten, ongeacht hun taalniveau, een eerlijke kans krijgen om succesvol te studeren aan de opleiding Nederlands.
Laat een reactie achter