De AVT, LOT en Anéla organiseren jaarlijks de Grote Taaldag, met aan het eind het feestelijke Taalgala, waar heel taalkundig Nederland bijeenkomt.
Grote Taaldag 2024
De volgende Grote Taaldag, georganiseerd door AVT, LOT en Anéla, zal plaatsvinden op vrijdag 2 februari 2024, in Utrecht aan de Drift 21-25 (ingang via de bibliotheek op Drift 27). Het belooft weer een inspirerende dag te worden!
Als u van plan bent de GTD bij te wonen, vragen we u om u in te schrijven via deze link vóór 26 januari 2024.
We organiseren een zeer gevarieerd programma met lezingen, koffiemomentjes, het jaarlijkse Taalgala, en een inspirerende keynote-duopresentatie met als thema ‘Meertaligheid in het onderwijs’. Zoals gebruikelijk worden op het einde van de dag, tijdens het Taalgala, ook de AVT/Anéla-dissertatieprijs en de LOT-populariseringsprijs uitgereikt. Dit jaar brengen we bovendien de winnaars van de LOT-Grote Vragenprijs onder de aandacht en lanceren we feestelijk Nota Bene, het nieuwe tijdschrift van de AVT en de BKL (Belgische Kring voor Linguïstiek).
De kosten voor de dag (inclusief catering) zijn €35 voor senior-leden van AVT/Anéla, €25 voor junior-leden (promovendi, studenten en werkzoekende taalkundigen), en €70 voor niet-leden.
Keynote ‘Meertaligheid in het onderwijs’
Om de Belgisch-Nederlandse samenwerking in Nota Bene te benadrukken zal de keynote lezing gegeven worden door Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) en Orhan Agirdag (KU Leuven & Universiteit van Amsterdam) met hun lezing getiteld ‘Meertaligheid in het onderwijs – inzichten uit onderzoek van Vlaanderen en Nederland’.
“Iedere docent krijgt in de praktijk te maken met meertaligheid. Vreemde talen, buurtalen, streektalen of migrantentalen: zichtbaar of niet, meertaligheid is er in de samenleving en op onze scholen (Duarte et al, 2022). Alhoewel België en Nederland rijk zijn aan taaldiversiteit, blijft het onderwijssysteem in onze landen hardnekkig eentalig georiënteerd (Agirdag, 2020). Dat betekent dat er op veel scholen van uit wordt gegaan dat voornamelijk Nederlands als instructietaal moet worden gebruikt.
In onze lezing stellen wij deze taalbadbenadering ter discussie en presenteren wij recente inzichten uit onderzoek van Vlaanderen en Nederland rondom onderwijs, gebaseerd op hoge verwachtingen, een warm-strenge aanpak op scholen en meertalig onderwijs. Wij laten zien wat er op scholen gebeurt als leerlingen met een meertalige achtergrond zich niet hoeven aan te passen aan de taal en cultuur van Nederland en België. Deelnemers zullen bovendien ook meertalig onderwijs in de praktijk ervaren.”
Laat een reactie achter