Voor een boek over honderd jaar Reve schrijf ik een essay over de analogie tussen de auteursportretten van de volksschrijver en zijn literaire werk. G.K. van het Reve is onmiskenbaar een van de meest fotogenieke schrijvers van zijn generatie. Van de macht van het beeld was hij zich zeer bewust. Het waren ook niet de minste fotografen die zich tot hem aangetrokken voelden: Cas Oorthuys, Emile van Moerkerken, Edith Visser, Eddy Posthuma de Boer, Steye Raviez, Klaas Koppe, Rineke Dijkstra.
Ik ga eens zien wat er gebeurt als ik Reve en de fotografie benader vanuit twee sferen waarin het beeld van meet af aan onmisbaar was: het katholicisme en de populaire cultuur. Een van mijn gidsen is de Franse cultuursociologe Nathalie Heinich (De la visibilité), een andere de Britse historica Suzanna Ivanič, die onlangs een fraaie studie schreef over de beeldcultuur van het katholicisme.
De foto die Posthuma de Boer maakte voor de omslag van de herdruk Nader tot U in 1969 biedt intrigerend materiaal voor een verkenning van de manier waarop beeld en tekst zich tot elkaar verhouden in en op dat boek.
Aan het werk dus –
adrianus martinus groos zegt
Nou, Mathijs Sanders, ik ben zeer benieuwd! Uw herdruk van 1969 ligt al weer weken hier bij mij onder handbereik [door de jaren heen een nogal aangetast exemplaar]. Beeld en tekst, hoe die zich tot elkaar verhouden: nooit eerder aan gedacht.