• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De nuances van de liefdesdood

26 maart 2024 door Wouter Schrover en Marc Keller Reageer

Gijsbrecht van Aemstel Door Rijksmuseum – http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.203431, CC0

Bij de herdenking van oud-premier Dries van Agt in de Tweede Kamer riep minister-president Mark Rutte een romantisch beeld op over de liefde van Van Agt voor zijn echtgenote Eugenie: ‘Tot in de dood kozen zij voor samen, hand in hand. Het deed mij even denken aan die beroemde dichtregels uit Vondels Gijsbrecht: “‘Waar werd oprechter trouw dan tussen man en vrouw ter wereld ooit gevonden?”’

Ruttes verwijzing naar Vondel is zeker niet vergezocht. Volgens het koor in Gijsbrecht van Amstel is geen band namelijk zo sterk als die van een paar ‘door hand aan hand verknocht’. Vondel belicht de huwelijkse liefde en trouw vanuit het perspectief van Badeloch, de echtgenote van Gijsbrecht die weigert hem te verlaten in het belegerde Amsterdam. Ze heeft hem immers beloofd ‘trouw te blijven tot de dood’. Hoewel Badeloch zich na herhaald protest laat overhalen om zonder Gijsbrecht te vertrekken uit Amsterdam, zullen de echtelieden – na een interventie door de engel Rafael – toch gezamenlijk de stad verlaten.

Evengoed is het opmerkelijk wat Rutte doet. Ten eerste relateert hij Vondels toneelstuk aan de literaire traditie van de liefdesdood. Dit is een verzameling teksten – van oudheid tot heden – waarin het gezamenlijk sterven centraal staat van twee gelieven die elkaars raison d’être zijn. Ten tweede legt hij een verband tussen deze traditie en duo-euthanasie. In dat laatste staat Rutte niet alleen. Zo verwoordde ethicus Theo Boer zijn bedenkingen over deze vorm van euthanasie in 2020 als volgt: ‘Voor de trend van “als jij gaat, ga ik ook”, zoals het verhaal van Romeo en Julia, moeten we op onze hoede zijn.’ Het idee van twee geliefden van wie het leven zij aan zij eindigt, is diep geworteld in ons culturele geheugen, waardoor velen het verlangen elkaar niet te overleven kunnen invoelen.

Een verhaal dat goed laat zien hoe romantische liefde als raison d’être kan fungeren, is Belcampo’s De surprise (1968). De jongeman Eugène ervaart zijn leven als betekenisloos en benadert de vennootschap Steun bij Zelfmoord (S.B.Z.) om zijn leven te beëindigen. Bij het uitzoeken van een doodskist ontmoet hij echter een gelijkgestemde vrouw, die ook de hulp van S.B.Z. heeft gezocht. De twee worden dolverliefd en willen maar al te graag onder hun contractuele verplichting met de firma uit. ‘Ik kan mijzelf helemaal niet meer voorstellen zonder jou. Het is mij net of ik nu pas ben’, aldus Eugène. S.B.Z. houdt de twee echter aan het contract en blaast het huis op van de jongeman, waar hij op dat moment met zijn geliefde verblijft.

Belcampo’s verhaal is een variatie op het klassieke motief van de liefdesdood, waarin de koppels bewust kiezen voor de dood en tegen een leven zonder de geliefde ander. Hedendaagse literatuur combineert dit klassieke motief met duo-euthanasie. In de roman Georges & Rita (2020), van de Vlaamse auteur en actrice Leen Dendievel, willen de dementerende Rita en haar kerngezonde man samen sterven. Ze zijn al bijna een halve eeuw bij elkaar. Aan hun huisarts schrijft Georges: ‘Ik kan niet leven zonder mijn vrouw. Ze is mijn alles. Als zij er niet meer is, zal ik sowieso sterven.’ De dokter instrueert Georges dat hij tegen de onafhankelijke artsen die de euthanasiewens komen onderzoeken, moet zeggen dat hij ondraaglijk lijdt aan ‘anticipatorische rouw’. Behalve een gemedicaliseerde interpretatie van rouw biedt Georges & Rita een romantisch beeld van duo-euthanasie, dat het verlies van de partner als niet te verdragen voorstelt. 

Ook in de media is dit romantische beeld terug te zien. Zo vertelt de in 2022 uitgezonden documentaire Voorgoed samen het verhaal van twee vrouwen die al een halve eeuw samen waren. Monique (74) leed aan dementie, terwijl Loes (88) een spierziekte had. Ze wilden samen sterven en deden, nadat hun huisarts hen verwees naar het Expertisecentrum Euthanasie, allebei een succesvol euthanasieverzoek. In de documentaire zegt Loes: ‘Zonder Monique heb ik het gevoel dat ik niets ben. Ik ben volkomen afhankelijk – gevoelsmatig vooral ook, niet alleen lichamelijk. […] Zij is gewoon mijn leven.’

De documentaire beperkt zich echter niet tot het romantische beeld van de liefdesdood. Zo brengt de huisarts in een interview met de documentairemaker de morele ambivalentie van de situatie onder de aandacht door zich af te vragen of Loes’ afhankelijkheid van Monique wel een reden is voor euthanasie. Ze worstelt met de verwevenheid van de euthanasieverzoeken van de twee vrouwen. Ook vraagt ze zich af of de wens om het verwachte lijden te voorkomen, opweegt tegen de mogelijkheid dat het leven na het overlijden van de partner wel degelijk een redelijke kwaliteit kan hebben.

Door maatschappelijke ontwikkelingen zal de wens van oudere stellen om gezamenlijk te sterven waarschijnlijk toenemen. In de twintigste eeuw is het literaire ideaal van de romantische liefde, waarin de partners onafscheidelijk zijn, een sociale realiteit geworden. Oudere getrouwde stellen hebben tegenwoordig dikwijls tientallen jaren samen doorgebracht vanuit een diepe gevoelsband en in wederzijdse steun. De dreiging of ervaring van het verlies van de geliefde ander bedreigt daarom ook de eigen identiteit. Om die reden is het van belang om een maatschappelijk debat te voeren over de omgang met verzoeken om duo-euthanasie.

Voor literatuurwetenschappers is daarbij naar onze mening een dubbele taak weggelegd. Ze moeten, ten eerste, wijzen op de ambivalenties in representaties van de liefdesdood in verhalen over duo-euthanasie. Ten tweede moeten ze een kritische houding aannemen ten opzichte van interpretaties die een geïdealiseerd romantisch beeld van de liefdesdood in stand houden. Wanneer Rutte de verbondenheid tussen de gelieven in Gijsbrecht aanhaalt, belicht hij louter het perspectief van Badeloch, die meent: ‘mijn man is m’n hart zelf, ‘k heb zonder hem geen leven.’ Onbelicht blijven alle momenten waarop Gijsbrecht – die weet dat de situatie in Amsterdam behoorlijk hopeloos is – zijn vrouw maant om zonder hem te vertrekken, met het argument dat het ook trouw is ‘wanneer men scheidt uit nood.’ Het is een visie op huwelijkse liefde en trouw waarin het mogelijke verlies van de geliefde geaccepteerd dient te worden.

Rutte negeert deze visie en kiest ervoor naar Gijsbrecht van Amstel te verwijzen op een manier die de duo-euthanasie van Dries en Eugenie van Agt romantiseert. Jammer genoeg gaat dat ten koste van de aandacht die we bij tot de publieke verbeelding sprekende verhalen zouden kunnen hebben voor de nuances en ambivalenties van de liefdesdood.

Wouter Schrover (Open Universiteit, Heerlen) en Marc Keller (Universiteit van Sankt Gallen)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Gijsbrecht van Aemstel, letterkunde, politiek

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d