Een van de dingen die ik heb geleerd van mijn deelname aan de RTL-quiz Weet ik veel: hoeveel mensen er nog naar zogeheten lineaire televisie kijken. Ik dacht eigenlijk dat vooral studenten alleen nog online kijken, en dan streaming of anders on demand. Maar Weet ik veel is een quiz die vantevoren is opgenomen (alle afleveringen zijn opgenomen in januari, inclusief een paar die pas aan het begin van een volgend seizoen komen), maar die het leukst is als je hem live bekijkt omdat je mee kunt doen met een app, en ik kom nu voortdurend mensen tegen die me daar hebben gezien.
Ik deed vooral mee omdat het programma een ‘lerarenpanel’ inrichtte, waar ik dus in kwam, samen met Lucelle Cornvalius, die maatschappijleer geeft op een vmbo (en een paar jaar geleden leraar van het jaar was) en Feliene Hermans, die als hoogleraar Informatica werkt aan de VU, maar ook een dag van de week voor een klas staat in het voortgezet onderwijs. Omdat de opnamen ruim een week duurden in januari, heb ik ook van deze twee veel geleerd. Lucelle is iemand met een werkelijk ongekende passie als docent – een passie voor kennis en een passie voor leerlingen – iemand die laat zien wat het leraarschap is, een zo inspirerende persoon dat ze wat mij betreft ieder jaar docent van het jaar mag worden.
En van Feliene heb ik geleerd dat het kennelijk mogelijk is om werk aan de universiteit en op een school te combineren. Feliene doet dat minstens voor een deel uit idealisme: de lerarentekorten zijn bij informatica zo mogelijk nog prangender dan bij Nederlands, en zij wil daar wat aan doen. Ik vind dat heel inspirerend (als er een school in de buurt van Utrecht is die ook wel zo’n experiment wil aangaan, kan de sectie Nederlands contact opnemen).
Maar heel leerzaam vond ik ook dat een en ander me de gelegenheid bood om te dineren met de vragenmakers. Meestal werden op één dag twee afleveringen opgenomen, een laat in de middag en een vroeg in de avond. Tussendoor kregen we dan eten in een bedrijfskantine. De vragenmakers zijn, vind ik, echt genieën. Ik vind het bedenken van tentamenvragen misschien wel het allerlastigste deel van mijn werk: hoe maak je vragen die zo’n beetje alles toetsen, die niet te moeilijk zijn en niet te makkelijk en waar de mindere student in ieder geval iets kan laten zien terwijl de briljante student kan excelleren. De vragenmakers voor zo’n quiz hebben die problemen in het kwadraat: ze werken voor een miljoenenpubliek en moeten ervoor zorgen dat niemand ontmoedigd raakt omdat hij helemaal niks weet, maar er tegelijkertijd ook weer niet al te hoge punten worden gescoord. Ondertussen moeten de vragen, anders dan in een tentamen, ook nog eens onderhoudend zijn en je moet het idee hebben dat je er wat van opsteekt.
Petje af, daarvoor!
(Volgende aflevering: a.s. zaterdag, 20.00 uur, RTL4)
Barbara de Boer zegt
Waarom werkt die app niet! Ik kon niet synchroniseren !!!!