Een van de idealen waarop Neerlandistiek is gebouwd is: samenwerking tussen allerlei groepen die zich bezighouden met onderzoek en onderwijs naar taal en cultuur, of zij zich nu in Nederland bevinden, in Vlaanderen of buiten het taalgebied, of zij nu docent zijn of student, enzovoort.
Het katern Neerlandistiek voor de klas richt zich specifiek op docenten Nederlands in het primair en voortgezet onderwijs en in het mbo, maar het wordt tot nu toe geredigeerd door de redactie van Neerlandistiek – en dat zijn overwegend academici aan de universiteit. Daar willen we, in samenwerking met Levende Talen Nederlands, verandering in aanbrengen, door een autonome docentenredactie in te stellen, die zelf kan bepalen wat er wel of niet geschikt is voor docenten in het Nederlands.
We gebruiken dat model tot nu toe ook voor Jong Neerlandistiek (de studentenredactie) en voor Frisistyk (voor het Fries). De redacties van de ‘hoofdsite’ en die van de ‘katernen’ werken natuurlijk op alle manieren samen, en wij van de hoofdsite zullen ook op alle mogelijke manieren ondersteuning bieden. Alle artikelen van katernen verschijnen ook op de voorpagina van de site. Daarnaast hebben ze een eigen hoofdpagina in een aangepaste opmaak.
We zoeken nu voor Voor de klas nog een paar enthousiaste collega’s die willen toetreden tot de redactie. De taken bestaan uit:
- het aanleveren van kopij, zelf geschreven of aan anderen gevraagd
- het beoordelen en eventueel bewerken van kopij
- het klaarzetten van kopij op de site voor plaatsing
De hoeveelheid tijd hangt af van je eigen mogelijkheden en hoeveel motivatie je hebt, maar een uur per week is een redelijke richtlijn. Interesse? Meld je voor 15 mei 2024 bij redactie@neerlandistiek.nl. Vermeld in je bericht waar je werkt, en wat je het liefst zou bijdragen aan Neerlandistiek voor de klas.
Hanneke Eggels zegt
Aan de redactie Jong Neerlandistiek,
Er heerst in de Neerlandistiek al jaren een enorme kloof tussen het onderwijs en de wetenschap, dat blijkt maar weer, ook uit de miljoenen, verslagen, enquetes en hoorzittingen die de Tweede Kamer rondzingen. Alarmerende PISA cijfers over opvallend dalend leesgedrag sinds 2009 haalden de pers pas recent, De Volkskrant bleef haar lezers, linkse leraren in slaap sussen en/of was ook niet bij de les.
In 1986 besprak ik na mijn Postdoc papiertjes Vakdidactiek en Creatief Schrijven (Reve) aan de Universiteit Leiden klassikaal in 4 VWO Rutger Koplands’ ‘Jonge Sla’. Dat waagstuk bereikte de rector ‘Je durft het aan om hier op school poezie te bespreken!’ Na mijn interpretatie en op verzoek van mijn leerlingen aan de prestigieuze school ‘van de prinsen’ in Den Haag toog ik als redacteur van Bzzlletin ook nog voor mijn kritisch argwanende doelgroep naar Glimmen voor een gesprek ‘wat de dichter er eigenlijk zelf mee bedoelde’.
In 1986 is mijn gesprek met dichter/psychiater Kopland in het veel gelezen Bzzlletin gepubliceerd.
https://www.dbnl.org/…/_bzz00…/_bzz001198602_01_0190.php
…en ik kon niet meer stuk in de lerarenkamer…..en bij mijn pupillen, waaronder de populaire Reinout Oerlemans die de volgende poezieles een eigen gedicht op het bord kalkte met een zonnetje.
Hanneke Eggels Een gedicht is als een afgebroken schaakspel In gesprek met Rutger Kopland, Bzzlletin. Jaargang 15-16 – DBNL
DBNL.ORG
Op deze pagina lees je de tekst ‘Bzzlletin. Jaargang 15-16’