Literair periodiek Ballustrada sluit met zijn vers verschenen dubbele voorjaarsnummer aan op de actualiteit. Een flink aandeel van de opgenomen verhalen en poëzie heeft betrekking op streken en landen die wegens ingrijpende conflicten in het brandpunt van de belangstelling staan, zoals Oost-Europa en Israël en omgeving.
Zo is de rubriek Taal Ver Taal ingevuld door Willem M. Roggeman met vertaalde gedichten van de Israëlische dichteres Karen Alkalay-Gut. Beeldend kunstenaar Hans Overvliet heeft een zestal collages aan dit nummer toevertrouwd, die opgebouwd zijn uit bestaand beeldmateriaal dat naar alle hoeken van de wereld kan verwijzen, en waarbij de maker onder meer verwijst naar Aleppo.
Voor een tweede aflevering van Taal Ver Taal heeft Willem G. Weststeijn een verhaal vertaald van de legendarische Poolse schrijver Wladislas Reymont, waarin het antisemitisme van beschreven personages hoogtij viert. Honderd jaar geleden werd aan Reymont de Nobelprijs voor Literatuur toebedeeld. Ballustrada-redacteur Johan Everaers nodigde slavist Willem G. Weststeijn om die reden uit een vertaling te maken van een niet eerder in het Nederlands vertaald verhaal van Reymont, en zo maken de lezers van Ballustrada nu kennis met werk van deze auteur, die in 1924 tot zijn eigen verbazing bekendere schrijvers zoals Thomas Mann het nakijken gaf. Wladislaw genoot niet lang van zijn roem, want een jaar later al overleed hij. Ongeveer tegelijktijdig met het verschijnen van deze Ballustrada ging de op De Boeren van Reymont gebaseerde film in première in de Nederlandse bioscopen.
Het chapiter geweld en dwaalleer wordt in het voorjaarsnummer aangevuld met stukken van Everaers en Jan J.B. Kuipers waarover Napoleon en een hooggeplaatste Hitleradept hun schaduw werpen.
Ook de vaste rubriek Laaglandse Poëzie valt op, aflevering 33 alweer. De Antwerpse dichter Will van Broekhoven heeft als thema eten, lunchen, tafelen, vreten, dineren, koken, schaften gekozen. De lezer is gewaarschuwd. Lezing kan tot verregaande schranspartijen of hongerstaking leiden.
Het overige aantal deelnemende auteurs is ook deze keer weer legio, hun beknopte bio’s zijn gewoontegetrouw achterin het nummer te vinden.
Laat een reactie achter