Ik kom regelmatig op scholen om workshops te geven over o.a. diversiteit en inclusie en merk dat scholen het soms lastig vinden om verschillende groepen te bedienen of te zorgen voor ‘sense of belonging’. Echter, ik heb me de afgelopen maand laten verrassen door mooie initiatieven die, mijns inziens, inclusie stimuleren.
Iftars op scholen
Van basisscholen tot in het hoger onderwijs organiseerden verschillende scholen iftars. Vaak waren leerlingen/studenten aan zet en konden ze meedenken over de inrichting van de iftar. Zo heb ik brugklassers die vertelden over de ramadan, met persoonlijke verhalen over spiritualiteit en een Kahootquiz maakten. Erg interessant om naar te luisteren en prachtig om te zien dat leerlingen zich vol passie inzetten om dit te organiseren.
Binnen onze hogeschool viel me op dat er dit jaar aanzienlijk meer (leraren)opleidingen een eigen iftar voor studenten en medewerkers organiseerden. Ik hoorde over vele mooie gesprekken rondom zingeving, persoonlijke en professionele identiteit.
Bij elkaar thuis – uit de bubbel
Op een openbare school een dorp verderop ‘was er geen ruimte voor een iftar’ volgens de directrice, ‘want geen religieuze school’. Dat was aanleiding voor een goed gesprek in het team over welke feestdagen wel en geen aandacht krijgen én het resulteerde op de organisatie van een iftar bij een docent thuis. De betreffende docent had collega’s maar ook de bestuurder (een witte man in de 50 die nog nooit een iftar had meegemaakt) van de scholengemeenschap bij hem thuis uitgenodigd. Zo mooi dat hij dit organiseerde in onze polariserende samenleving. Aan de ene kant een mooi voorbeeld van omdenken voor inclusie en aan de andere kant een mooie stap buiten eigen bubbel. (Hebben jullie meegekregen dat hoogopgeleide witte Nederlanders het meest in hun eigen bubbel leven?)
‘Suikerfeest’
Of ‘Ramadanfeest’ of ‘Eid ul Fitr’. Mooi dat we in het kader van inclusie nadenken over welke term passend is. Ik hoorde over Amsterdamse basisscholen die gezellig vieringen organiseren en kinderen laten vertellen over alle feestelijke activiteiten.
Toetsing
Een tentamen op onze hogeschool stond gepland op de avond van het Ramadanfeest. Erg onhandig, want wie wil er op een feestdag familie en vrienden verlaten om een tentamen maken? We hebben gekeken naar hoe we hiermee omgaan en anders kunnen organiseren.
Ik had vroeger als leerling áltijd de piepjes-test met gym tijden de ramadan en vond het zo vervelend dat ik niets kon drinken. Even met collega’s babbelen hoe ze dat nu organiseren.
Jaarrooster
Een onhandig ingepland tentamen heeft ervoor gezorgd dat op onze hogeschool verschillende feestdagen zijn toegevoegd in ons jaarrooster. Zo kunnen we rekening houden met studenten die willen genieten van hun feestdag. Je zou toch niet willen dat je kind met Kerst hard moet studeren voor tentamens?
Laten we het leven samen vieren. Heb lief, omarm elkaar en bouw bruggen!
Ömer Demirözcan is docent Nederlands
Laat een reactie achter