Er wordt vaak gezegd dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ nauwelijks leest. Voor een deel van de jongeren klopt dat, maar zeker niet voor iedereen. Een deel van de jongeren is namelijk actief binnen online lezersgemeenschappen op de platforms TikTok, YouTube en Instagram. Op respectievelijk BookTok, BookTube en Bookstagram delen en bekijken ze content over boeken. En met effect: 42% van de 12-24-jarigen haalt hier boekentips vandaan. Onderzoekers zeggen dan: deze online lezersgemeenschappen zijn een niet meer te ontkennen speler in het literaire veld. Want ze zien ‘literatuur’ in navolging van sociologen als Bourdieu als een ‘veld’ waarin allerlei spelers – schrijvers, lezers, uitgevers, jury’s van prijzen enzovoort – bepalen wat er gebeurt.
In dit proefcollege Nederlands laat promovenda Semmy Claassen jullie zien wat online lezersgemeenschappen binnen het literaire veld precies in hebben te brengen. Hoe reageren traditionele spelers in dat veld op de populariteit en invloed van BookTok, BookTube en Bookstagram? Creëren jongeren via deze platforms een verschuiving binnen het bestaande literaire veld, of maken ze misschien zelf een nieuw veld? We bestuderen eerst de content van BookTok, BookTube en Bookstagram, nemen ook jullie eigen ervaringen ermee mee als jullie die hebben, en kijken dan hoe we de dynamiek van online lezersgemeenschappen volgens de veldtheorie van Bourdieu kunnen begrijpen en verklaren.
Ben je nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan snel in voor dit proefcollege over online lezersgemeenschappen op woensdag 29 januari van 16.00-17.00! Je kunt je aanmelden voor het proefcollege door een e-mail te sturen naar: prof. dr. Els Stronks, e.stronks@uu.nl. Je ontvangt een Teams-link om deel te nemen.
Laat een reactie achter