• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een goede verteller verliest nooit zijn streken

1 mei 2025 door Inge Misschaert Reageer

Over het belang van schrijvers voor de klas

De auteur staat op het speciaal voor dit moment opgezette podium, dat ingericht is met twee sofa’s, een salontafeltje en een boekenrekje met oude boeken. Headset op, boek in de hand en voor zijn neus 200 jonge luisteraars, aan hun stoel en aan zijn stem gekluisterd, gevangen in een verhaal. Setting: geen theaterruimte met professionele belichting en dito techniek, maar een multifunctionele ruimte in onze school. Het publiek: de oudste leerlingen op onze school. De eetzaal/feestzaal/lezingenzaal kan omgetoverd worden tot wat men maar wil. Over een uurtje worden er ballonnen opgeblazen, partytafels gezet en kan de oudleerlingenavond beginnen. Maandagochtend wordt er weer studie gegeven. De woorden van de auteur hangen misschien nog in de lucht, wie weet?

Het is bij ons op school inmiddels een traditie om auteurs voor de klas te brengen. De voorbije schooljaren passeerden onder meer Ilja Leonard Pfeijffer, Ish Ait Hamou, Charlotte Van den Broeck, Els Beerten, Bart Moeyaert en Tom Lanoye de revue. Op het programma staat nog de winnaar van de Boonprijs, Safae el Khannoussi.

Auteurslezingen zijn dus niets nieuws bij ons op school, maar de laatste paar jaar ligt de focus anders. De band die wij als leerkrachten met boeken, taal en bijgevolg ook met de auteurs hebben heeft zich vermenigvuldigd. Het vuur dat lezen voor een aantal collega’s ademt, drijft naar boven en grijpt om zich heen. Dat de kracht van woorden, literatuur, verhalen belangrijk is, staat buiten kijf. De eerlijkheid dwingt ons in te zien wat overduidelijk is: meer lezen is broodnodig en onderschatting en onverschilligheid zijn nefast. De ontlezing is veel te groot, zowel bij jong als bij oud. Het was onze werkgroep Taalbeleid duidelijk dat er verandering moest komen: een werkgroep Lezen Op School (LOS) werd in het leven geroepen, met een duidelijke focus op leesmotivatie en leesplezier. Auteurs op school uitnodigen is een belangrijke sleutel in het proces om het tij te keren en het leesplezier weer aan te zwengelen. Het enthousiasme is aanstekelijk, de leesgoesting stijgt gestaag. Leerlingen worden wakker geschud door het enthousiasme van de leraren: wie is die vreemde snuiter die bij ons op school komt? We mogen ons niet vergissen: jongeren lezen wel degelijk, soms meer dan we denken, en ook als ze dat niet doen, zijn het vaak kritische geesten. Wij moeten zelf ons vak aan hen verkopen, met wisselend succes. Generatie Z is bij momenten behoorlijk kritisch en afwachtend.

Samen zo’n lezing beleven brengt verbinding. Oud begeestert jong: ‘Weet je wel wie er naar school komt om voor ons te vertellen?’ En die jonge garde, die wij vaak zuchtend wegzetten als tam of niet geïnteresseerd, niet vooruit te branden, geen energie meer aan te verspillen, die wordt wakker geschud. Ze kijken op van ons enthousiasme, bij momenten ons gezwijmel. Het is de passie die het hem doet. Er is geen wij-zij meer, maar een duidelijk ‘ons’. Het samen uitkijken naar wie daar voor ons op dat podium klimt werkt verbindend. We doorlopen alle stadia van een Griekse theatervoorstelling: ergens weten we al wat er staat te gebeuren – de auteursbezoeken worden immers grondig voorbereid in de klas – maar toch ondergaan we iets wat absoluut op een soort katharsis lijkt (of dat misschien wel is): een loutering, een verandering, het zingen van de ziel. We zijn mee in het verhaal, of juist niet, maar desalniettemin kan dat verhaal er wel een tijdje over doen om te landen. De boekenstand en de signeersessie naderhand worden zeker niet door iedereen bezocht, maar het aantal stijgt elke keer weer. Op dat moment zijn we een heel duidelijke ‘wij’, verenigd in het verhaal dat verteld werd. Verenigd in enthousiasme poseren leerlingen en leerkrachten met de auteur voor selfies, we laten onze boeken samen signeren en gniffelen stiekem wat om dat groupie-gehalte. Of het nu de woorden zijn van Alkibiades, een gedicht, de rappende schuttingtaal van die schalkse schurk ReinAard, aangrijpende woorden over het einde van moeders, of woorden over het moois dat we delen: alle stemmen verenigen zich in die verhalen en die magie overstijgt tijd en ruimte.

En later zal misschien wel blijken dat het is blijven hangen, uit reacties van – jawel – diezelfde oud-leerlingen die naderhand de met ballonnen versierde ruimte binnentreden, waar verhalen van al die jaren tussen de muren zweven.

Als je heel stil bent, kan je ze misschien nog horen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: leesonderwijs, letterkunde, schoolbezoek

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Lizzy Sara May • Schepping

We zullen een lief lichtblauw
dienstmeisje voor je kopen
en voor mij een roerend roze
huisknechtje

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

MUUR

’k Ben ouder dan ik ben, een muur om naar te kijken,
voegen en steen, vroeger in steen gemetste lijken.
Wie mij verwijt kan klimmen naar wat ik onttrek,
kan over puntig glas mijn binnenkant bereiken.

Bron: datering: 1969-1970; Begane grond, postuum verschenen, 1985

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Johan Taeldeman
sterfdag
1935 Jan Bergsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

21 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d