• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Op weg naar emancipatie

7 mei 2025 door Juana Kibbelaar Reageer

Taal: brug of barrière? Een pleidooi voor gelijke onderwijskansen in het Koninkrijk (16)

Photo by Julia M Cameron

‘Taal: Brug of barrière‘ is de titel van een boek van Juana Kibbelaar. Wij hebben toestemming van de auteur deze prikkelende tekst over onderwijstaal in de Benedenwindse eilanden als serie op Neerlandistiek te plaatsen. Het boek kan ook hier worden gedownload.

Onvoltooide emancipatie

De voorgaande artikelen geven inzicht in wat de taalproblematiek in het onderwijs op Aruba, Bonaire en Curaçao allemaal inhoudt. Het merendeel van de leerlingen is Papiamentstalig en daarom is het onderwijs ingericht volgens de opvatting dat zij in de beginjaren vooral Papiamentstalig onderwijs moeten krijgen. Deze inrichting is de oorzaak van de gebrekkige aansluiting en onvoldoende resultaten in de hele onderwijsketen. Dit onjuiste perspectief heeft als maatschappelijk effect dat er een kleine, elitaire groep ontstaat die het privilege heeft via onderwijs toegang te krijgen tot alle kennis van de wereld en dus tot ontwikkelingsmogelijkheden. De grote meerderheid, een groeiende groep burgers, heeft dat privilege niet omdat het onderwijs dat zij krijgen niet dezelfde toegang verschaft. Hun onderwijs leidt tot achterstanden, structurele uitsluiting en achterstelling.

Ouders begrijpen best dat bepaalde scholen betere kansen bieden. Voor die scholen zijn er lange wachtlijsten, maar niet iedereen is in de positie ervoor te zorgen dat hun kind daar terecht komt. Dit ongewenste effect was heus niet de bedoeling van het uitgestippelde beleid. En er is moed voor nodig om de ongemakkelijke waarheid onder ogen te zien. Wie zich echt hard maakt voor gelijke kansen moet oog en oor hebben voor de positie van diegenen waar Taal: brug of barrière? over gaat; voor hun kwetsbaarheid en hun onmacht dit verhaal zelf naar voren te brengen.

Het Statuut gaat uit van gelijkwaardige verhoudingen binnen het Koninkrijk. Er was en is echter onvoldoende aandacht voor wat landen in ontwikkeling nodig hebben. In een democratische samenleving is vrije informatievoorziening fundamenteel. Goed onderwijs is onmisbaar om zo autonoom mogelijk te kunnen opereren en te kunnen steunen op eigen kracht. Met de taalkwestie in het onderwijs staat de toekomst van elk van de eilanden op het spel. Nederland wil zich niet koloniaal opstellen en is mede daarom terughoudend. Maar is dat wel de juiste houding? Want het huidige onderwijs is niet emanciperend, maar juist koloniaal. In het postkoloniale tijdperk moeten alle partijen actief bijdragen aan emancipatiemogelijkheden en ervoor zorgen dat nieuwe verhoudingen en verantwoordelijkheden gedragen kunnen worden. Het is overduidelijk dat de landen in het Koninkrijk niet gelijk zijn, maar streven we wel gelijkwaardigheid na? Wie minder weet of kan, heeft minder zelfvertrouwen en kijkt op tegen degene die meer in huis heeft. Om de bevolking zich gelijkwaardig te laten voelen en de achterstanden van weleer op te heffen, is het essentieel dat het onderwijs daadwerkelijk gelijke kansen biedt. Wordt het Papiamentstalige rijksgenoten gegund zichzelf te verheffen tot het onderwijsniveau dat in Europees Nederland vanzelfsprekend is?

Taal: brug of barrière? laat zien dat vele organisaties die zich bezighouden met het onderwijs voor de ABC-eilanden (ministeries, parlementen, opleidingsinstituten, schoolbesturen enz.) de afgelopen decennia beslissingen hebben genomen op grond van onvolledige, gekleurde en aantoonbaar onjuiste informatie. De gevolgen van het niet oplossen van de taalkwestie in het onderwijs zijn ernstig, maar worden door de verschillende stakeholders onderschat. Zowel in Den Haag als op de eilanden zelf. Indien politici, bestuurders, adviseurs en beleidsmakers geen zicht hebben op wat nu precies het probleem is en hoe het geadresseerd moet worden, zal men ook geen zicht krijgen op de oplossing ervan. En er is geen quick fix.

Als we na zeventig jaar touwtrekkerij het echte onderwijsvraagstuk nog niet op tafel hebben liggen, kunnen we concluderen dat we niet eens een begin hebben gemaakt met een oplossing ter verbetering van onderwijsrendement en gelijke onderwijskansen!

Geen geld maar visie

Vaak wordt gezegd dat er op de eilanden onvoldoende geld beschikbaar wordt gesteld voor goed onderwijs. Op de eilanden zijn decennialang vele miljoenen uitgegeven aan onderwijs. Er zijn talloze initiatieven geweest voor van alles en nog wat en er zijn legio nieuwe dingen geprobeerd. Ook zijn er jaarlijks conferenties, workshops, lezingen, onderzoeksprojecten, pilotprojecten en andere evenementen bij de vleet. Wat is het effect van al deze activiteiten? Hoe kan het zijn dat niemand vragen stelt over de slechte return on investment? Dat er geen onderzoek is naar doelmatige besteding van al deze publieke financiële middelen? Het onderwijs is er in ieder geval niet substantieel op vooruitgegaan.

Ook in de recente nulmetingen ligt de focus op procedures, organisatie, toezichtskaders, controle en verantwoordingsplicht, wettelijke kaders en meer instituten… De vraag hoe het komt dat resultaten ondermaats zijn, wordt niet gesteld, noch beantwoord. Evenmin wordt duidelijk hoe de vele aanbevelingen moeten leiden tot kwaliteitsonderwijs en welk onderwijsrendement staat tegenover de investering. Er is geen twijfel over de ingeslagen koers met betrekking tot de talen in het onderwijs. Dat niet ter discussie stellen draagt bij aan de ondermaatse kwaliteit en de onmacht er iets tegen te doen. Kwaliteitsverbetering en een brede ontwikkeling van alle Papiamentstaligen vereist allereerst overeenstemming over het te behalen kwaliteitsniveau en gedeelde inzichten over welke elementen bepalend zijn om dit niveau te behalen.

Verbetering van onderwijsrendement gaat daarom in eerste instantie niet om er nog meer geld in te pompen, maar om ontwikkeling van een sluitende visie vanuit nieuwe ideeën. Het probleem moet bij de kern opgelost worden. En de situatie is urgent! Dat betekent dat we er niet jaren over kunnen doen en niet talloze commissies moeten instellen. Want elke dag dat er niets gebeurt, verspillen we talenten van de meerderheid van de jeugd. Hoe lang moet deze discussie nog voortduren? Hoeveel generaties leerlingen laten we nog de dupe zijn?

Stappen op weg naar gelijkwaardigheid

Volgens wijlen dr. René Römer zijn de eilanden un pueblo na kaminda. Een volk op weg. Maar waar naartoe? Het spreekwoord luidt dat vele wegen naar Rome leiden. Dan moet men het er eerst wel over eens zijn waar Rome precies ligt. Als perspectieven, uitgangspunten en doelen waarmee naar het onderwijs gekeken wordt niet met elkaar overeenkomen, zal de talendiscussie nog jaren voortduren. En dan zullen sommige wegen, wellicht onbedoeld, niet naar Rome maar naar Timboektoe leiden.

Om überhaupt over oplossingen te kunnen praten, is allereerst van belang de huidige problemen te erkennen, te benoemen dat de ingeslagen richting niet werkt zoals bedoeld en besluiten daarmee te stoppen. Dan komt er ruimte om te onderzoeken hoe het beter kan. Toegang tot kennis realiseren, waardering voor de nationale taal en rekening houden met de kleinschaligheid van het Papiaments vormen de basis om het vraagstuk te definiëren vanuit onderwijsperspectief en een nieuwe route uit te stippelen. Een open debat, gebaseerd op feiten, is onmisbaar om andere uitkomsten mogelijk te maken en te kijken waar men nog op koers zit en waar niet.

Kiezen voor een nieuwe toekomst

Eeuwenlang was de gedachte dat het niet voor iedereen nodig was goed onderwijs te krijgen. Papiamentstaligen is onrecht aangedaan met allerlei koloniale standpunten. We kunnen fouten uit het verleden niet ongedaan maken. Maar welke keuze maken we voor een niet-koloniale toekomst? Voor de huidige generatie en generaties daarna? Tegenwoordig is er wel onderwijs voor iedereen en gelukkig ook in de eigen taal. Indien echter Papiamentstalige rijksgenoten ontwikkeling, kennis en informatie wordt ontnomen door hen op te sluiten in een begrensde kleinschalige taal wordt opnieuw een historische fout begaan.

Een kansrijk ABC-model ontwikkelen waarbij het Papiaments en het Nederlands samenwerken en beide op hoog niveau komen is goed mogelijk. Door combinatie van het zelfvertrouwen dat de moedertaal biedt en tegelijkertijd zorgen dat het kind via het Nederlands door kan groeien en succesvol het onderwijs kan volgen. Taal: brug of barrière? is geschreven om mede vorm te geven aan een ander gesprek. Een gesprek waarin het gaat over ontwikkeling, over democratische principes en over gelijkwaardige onderwijskansen, opdat partners in het Koninkrijk daadwerkelijk autonoom en op basis van gelijkwaardigheid kunnen functioneren. Opdat goed onderwijs niet een privilege is voor een kleine groep of alleen voor rijksgenoten in Europees Nederland. Een ander gesprek draagt eraan bij dat iedereen in het Koninkrijk, ook zij die opgroeien op de Caribische eilanden, gelijkwaardige kansen krijgt om volwaardig mee te doen in de samenleving. En dat … is emancipatie!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas Tags: Brug of barrière, onderwijsbeleid, Papiaments

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Jan van Harten • Boeket

Na zijn heengaan bleef mijn moeder
goed verzorgd achter. Soms was ze druk
bezig om losse gedichten van mij
te lezen om ze daarna te verscheuren.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

VERKEER

Als hielden handen opgeheven naar
een lus zich vast in openbaar vervoer,
zie ik de bomen en hoe roerloos blad
zich vastklemt aan de takken die zich spreiden.

Bron: datering: 1973; postuum gepubliceerd in Tirade, maart-april 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

23 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d