De toegenomen verengelsing van het hoger onderwijs staat in diverse Europese landen ter discussie. Is de verengelsing niet te ver doorgeschoten? Vergroot ze de kloof tussen wetenschap en samenleving? Vormt de verengelsing een bedreiging voor de Nederlandse cultuur? Hoe ziet een evenwichtig taalbeleid eruit dat recht doet aan zowel het steeds internationaler karakter van het hoger onderwijs als de taalgebonden culturele identiteit van een land? Tijdens een internationaal symposium gaan wetenschappers en beleidsmakers op 1 en 2 juli a.s. in Maastricht hierover in gesprek.
Dilemma’s en uitdagingen
Wetenschappers en beleidsmakers uit uiteenlopende Europese landen buigen zich over de dilemma’s en uitdagingen van de verengelsing. Daarbij kijken ze hoe daarmee op verschillende bestuursniveaus wordt omgegaan en wat geleerd kan worden van ervaringen in andere landen. Bijvoorbeeld of het taalbeleid tegemoet komt aan het cultuurbeleid en het economische beleid van een land. Maar ook wat de economische en maatschappelijke kosten en baten zijn van de verengelsing.
Tevens wordt gesproken over de gevolgen van het taalbeleid voor andere beleidsterreinen. Zoals de kwestie of de verengelsing tot een tweedeling leidt tussen studenten die uitsluitend een programma in het Engels volgen en studenten die dat niet doen.
Organisator Rene Gabriëls: “Universiteiten stellen internationalisering gelijk aan verengelsing. Maar dat ontkent het belang van Nederlands voor de cohesie van de samenleving”. Ook verdedigt Gabriëls de stelling dat maatregelen tegen het verdwijnen van het Nederlands als academische taal van groot belang zijn voor de Nederlandse cultuur.
Deze en andere kwesties die tijdens dit symposium worden geadresseerd zijn niet alleen interessant voor wetenschappers, maar ook voor andere belanghebbenden zoals het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk middenveld.
Voor meer informatie en aanmelden kijk hier.
Voor contact met Rene Gabriëls: r.gabriels@maastrichtuniversity.nl
Laat een reactie achter