Op 9 mei 2025 vond de tweede editie van de Chinese universitaire debatwedstrijd Nederlands met succes plaats in het Consulaat-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in Shanghai. Dit evenement, georganiseerd door de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in China, trok vijftien uitstekende studenten aan van de afdeling Nederlands van de Shanghai International Studies University en de Beijing Foreign Studies University, die het tegen elkaar opnamen.
De debatwedstrijd van dit jaar richtte zich op een actueel en veelbesproken maatschappelijk vraagstuk:“Moeten Nederlandse universiteiten het aantal internationale studenten verminderen en het Nederlands als belangrijkste voertaal hanteren?” Dit onderwerp sluit nauw aan bij de huidige situatie en de ontwikkelingsrichting van het Nederlandse hoger onderwijs, en zette de deelnemende studenten aan tot diepgaande reflectie en levendige discussies.
Om de wedstrijd uitdagender en aantrekkelijker te maken, kozen de organisatoren voor een innovatieve teamindeling waarbij studenten van verschillende studiejaren werden gemengd. Door middel van loting vertegenwoordigden de deelnemende studenten vijf verschillende maatschappelijke groepen: de Nederlandse overheid, de Nederlandse bevolking, de Nederlandse universiteiten, internationale studenten en Nederlandse studenten. Deze rollenspellen waren bedoeld om studenten aan te moedigen problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen, ze objectief en volledig te analyseren en hun interculturele denkvaardigheden te ontwikkelen.
De openingsceremonie van de debatwedstrijd was plechtig en enthousiast. Esmé Cartens, attaché voor Onderwijs en Wetenschap bij de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in China, hield een hartstochtelijke toespraak. Ze verwelkomde de deelnemende studenten van harte, erkende de prestaties van het Nederlands onderwijs in China ten volle en moedigde de studenten aan om de verantwoordelijkheid van culturele uitwisseling op zich te nemen en ambassadeurs van de vriendschap tussen China en Nederland te worden. Xu Zigui, docente Nederlands aan de School of European and Latin American Studies van de Shanghai International Studies University, trad op als moderator van deze debatwedstrijd.
Tijdens de wedstrijd waren de studenten energiek en strijdlustig. In de openingsverklaringen presenteerden de eerste sprekers van elk team duidelijk hun standpunten, waarmee zij de toon zetten voor de daaropvolgende debatten. Tijdens de vrije debatronde maakten de studenten gebruik van een breed scala aan bronnen en argumenten. Ze debatteerden over beleidsimplicaties, onderwijsgelijkheid, culturele identiteit en vele andere dimensies. De studenten waren scherpzinnigen gevat, en toonden niet alleen een degelijke taalkennis, maar ook een sterke teamgeest en een groot improvisatievermogen. In de slotverklaringen vatten de derde sprekers hun standpunten kalm en beheerst samen en weerlegden ze op behendige wijze de vragen van de tegenpartij, waarmee zij het debat op succesvolle wijze afsloten.
Na verschillende spannende en intensieve rondes werd de uitslag van de wedstrijd bekendgemaakt. Studenten van de School of European and Latin American Studies van de Shanghai International Studies University presteerden uitstekend en toonden volop de flair van SISU-studenten. Zhang Xinyuan won de eerste prijs voor individuele prestaties dankzij haar uitstekende persoonlijke vaardigheden en buitengewone debatkwaliteiten. Wu Di en Cao Yuxin presteerden eveneens uitstekend en wonnen respectievelijk de tweede en derde prijs voor individuele prestaties. Daarnaast won het team “Nederlandse universiteiten” de prijs voor “Beste Debatteam” vanwege hun uitstekende samenwerking en doordachte argumentatie.
Tijdens de prijsuitreiking overhandigde attaché Esmé Cartens de certificaten en prijzen aan de winnende studenten en prees hun uitstekende prestaties. Ze benadrukte dat de studenten niet alleen beschikten over vloeiende spreekvaardigheid in het Nederlands, maar ook over een diepgaand begrip van en unieke inzichten in de debatonderwerpen, wat de betekenis en waarde van deze debatwedstrijd ten volle aantoont.
Dit geslaagde evenement bood een platform voor academische uitwisseling op hoog niveau voor studenten van de afdelingen Nederlands aan Chinese universiteiten. Het was niet alleen een taalwedstrijd, maar ook een uitwisseling van ideeën. Met nauwkeurig uitgesproken taal en diverse culturele perspectieven onderzochten de deelnemende studenten de uitdagingen waarmee het Nederlandse onderwijsbeleid wordt geconfronteerd in de context van globalisering, en oefenden zij hun kritisch denkvermogen en communicatieve vaardigheden in de praktijk.
Na afloop van de wedstrijd gingen de docenten en studenten in gesprek met de juryleden, medewerkers van het Nederlands Consulaat-Generaal in Shanghai en Nederlandse studenten die momenteel in Shanghai verblijven. Tijdens deze informele uitwisseling kwamen onderwerpen aan bod zoals leermethoden voor het Nederlands, toekomstige carrièremogelijkheden en samenwerkingsperspectieven tussen China en Nederland op het gebied van onderwijs. De sfeer was ontspannen en hartelijk. Dit evenement bevorderde niet alleen de samenwerking en uitwisseling tussen universiteiten, maar sloeg ook een brug van wederzijds begrip en vriendschap tussen jongeren uit China en Nederland.





Te mooi om waar te zijn, was mijn eerste reactie. In ieder geval, een fraaie opgave voor de studenten
zelf.