• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Groslijst: Jilt Jorritsma, Autopsie

20 augustus 2025 door Neelke Ebbelink Reageer

Een verhaal om te verteren

De krant wil het overlijdensbericht voor het einde van de middag hebben als we het nog in de editie van morgen gedrukt willen hebben. Aan de keukentafel probeer ik iets op papier te zetten, maar ik vind het moeilijk de juiste woorden te vinden. Over gevoelens spraken we nooit echt, die waren er wel, maar niet in woord. Online zoek ik naar tips. Ik lees dat je met iets persoonlijks over de overledene moet openen. Iets over de liefde voor haar honden misschien, of over de zee. Ze ging er graag oesters rapen, misschien past dat beter. Ik vind een citaatje uit Moby Dick, misschien wat cliché, maar het doet me denken aan haar gevoel van depersonalisatie:

‘Ik denk dat we te veel op oesters lijken die vanuit het water naar de zon kijken en het dichte water voor de ijlste lucht houden. Mijn lichaam is niet meer dan het bezinksel van mijn betere ik, neem mijn lichaam, wie het wil, neem het, zeg ik, ik ben het niet.’

Van het slijm in je darmen en het zilte water in de oester, tot het slijk op de bodem van de haven vlak bij het oude huis en het slib van het wad: alles in Autopsie voelt alsof het tastbaar is. Bewust, want in Autopsie plaatst Jilt Jorritsma het menselijk lichaam centraal als plaats van herinnering, waarneming en vervorming van de werkelijkheid. Wat je ziet en voelt, wordt gevoed door alles wat je zelf tot je neemt en wat je is gevoed: door je (voor)ouders, je omgeving. Een klassiek voorbeeld van nature en nurture en de dunne scheidslijn daartussen.

Perspectief en personages 

Verteld vanuit een meervoudig ik-perspectief van Riene, Brecht en Jarre, word je in staat gesteld om stap voor stap de behoorlijk fragmentarische gebeurtenissen voor en na Mettes dood te reconstrueren. Losse scènes en hints krijgen pas betekenis wanneer ze over de stemmen heen met elkaar worden verbonden. Regelmatig lopen deze parallel en is het aan de lezer om ze samen te brengen. Dat Autopsie een uitdaging biedt, is daarom zwak uitgedrukt.

De keuze voor het ik-perspectief draagt bij aan het gevoel van nabijheid, maar ook aan onbetrouwbaarheid. Niet alle personages zijn even transparant, wat zichtbaar wordt in het uiteindelijke besef dat Brecht niet zo loyaal aan of zorgzaam voor Mette is geweest als ze zich voordoet. Regelmatig heb ik me afgevraagd of ik Brecht een goede moeder vond en waarom er zoveel afstand tussen de zussen bestaat. Deze spanning, die eerder intellectueel is dan emotioneel, maakt dat de lezer blijft zoeken naar samenhang en waarheid. Je krijgt veel vragen, zoals op p. 22: ‘Nu vraag ik me af of het niet apart was dat ik niet binnen mocht komen. Misschien was er iemand bij haar, iemand van wie ze niet wilde dat ik het wist. Misschien was hij er.’ Dertig pagina’s later krijg je pas een voorlopig antwoord. Ook de rem- en de badkamerscène nodigen uit om goed te blijven lezen; even afgeleid zijn, zorgt ervoor dat je essentiële informatie mist. Soms maakt Jorritsma het je wel lastig: je echt inleven is moeilijk omdat de zussen zélf zo’n afstand tot elkaar bewaren en hun taalgebruik behoorlijk op elkaar lijkt.

Thematiek 

Thematisch sluit de roman aan bij Jorritsma’s persoonlijke fascinatie voor het lichaam als archief van het verleden. In interviews en essays vertelt hij hoe ziekte, fysieke ingrepen en zelfs microplastics in het lichaam zijn besef voedden dat de binnen- en buitenwereld voortdurend in elkaar grijpen. Die gedachte keert in Autopsie terug in de nadruk op darmen, ziekte en lichamelijk onderzoek. Het lichaam is bij Jorritsma geen afgesloten entiteit, maar een doorlaatbare structuur waar externe invloeden binnendringen en interne processen de waarneming kleuren. Hierin schuwt hij niet om de uitersten op te zoeken: net als in Jorritsma’s debuutroman Wad raken sommige scènes mijn grenzen aan van wat ik wil lezen – en vooral waaróm ik dit moet lezen – terwijl ik me ondertussen verdiep in het koloniale Nieuw-Amsterdam en googel om depersonalisatie, roken als remmer van colitis en het aan Hitler toegeschreven citaat beter te kunnen plaatsen. Alles lijkt een plek te hebben.

Ook op verhalend niveau wordt deze verweving zichtbaar. Locaties als Moddergat en New York worden niet alleen geografisch beschreven, maar ook beladen met persoonlijke geschiedenis en familieverbanden. Motieven als oesters, de Tweede Wereldoorlog, ziek-zijn en de dood weven zich door de roman en spiegelen het centrale idee: identiteit is samengesteld, veranderlijk en beïnvloed door zowel fysieke als historische erfenissen. De subtiele verwijzing naar het gedachte-experiment van het Schip van Theseus onderstreept dat: de vraag waaruit je als mens bestaat, en of je dezelfde blijft wanneer onderdelen veranderen. 

Ontvangst

Niet altijd voelt alles logisch in deze roman. Het einde las ik opnieuw en opnieuw om uiteindelijk bepaalde vragen toch niet beantwoord te zien en hoewel literatuur absoluut vragen mag oproepen, voelt dit wat teleurstellend. Ook bij anderen riepen de toon en thematiek wisselende reacties op. Recensies van onder meer Trouw, Tzum en Het Leesbureau prijzen de gelaagdheid en de originele benadering van het lichaam als literaire lens, terwijl NRC en Het Parool kritischer zijn over bijvoorbeeld de uitwerking van personages of de toegankelijkheid van het verhaal. Genuanceerde besprekingen, zoals in De Groene Amsterdammer en De Standaard, wijzen op zowel de kracht van Jorritsma’s intellectuele benadering als de afstand die dit soms tot de lezer creëert.

Daarmee is Autopsie geen roman die primair op emotionele identificatie mikt, maar eerder op het uitdagen van het waarnemingsvermogen van de lezer. Het is een verkenning van hoe lichamen verhalen opslaan en doorgeven, en hoe waarneming onvermijdelijk gefilterd wordt door de materie waaruit we bestaan. Daarmee is het een uitdagende roman, één om langzaam te verteren en te zien wat dan blijft.

Autopsie, Jilt Jorritsma. Das Mag Uitgevers

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Groslijst Libris 2026 Tags: 21e eeuw, Groslijst Libris 2026, Jilt Jorritsma, letterkunde, Libris Literatuur Prijs, roman

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d