Alle talen erkennen en versterken
Meertaligheid is in het onderwijs aan de orde van de dag. Vrijwel in elke klas worden meerdere talen gesproken. Dit stelt onderwijsprofessionals voor een uitdaging: hoe kan de taal- en leesvaardigheid van álle leerlingen optimaal en doelgericht worden ondersteund? Ongeacht én dankzij hun thuistalen? Op 7 november 2025 organiseren de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de Universiteit Gent en het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam samen met Stichting Lezen een studiedag over meertalige leesbevordering.

Deze dag staat in het teken van de vraag hoe in het Vlaamse en Nederlandse onderwijs alle talen van leerlingen erkend en versterkt kunnen worden. Diverse (wetenschappelijke) experts komen aan het woord over welke effectieve aanpakken er zijn om de talige diversiteit van leerlingen in het onderwijs te benutten, en hoe beleidskeuzes kunnen bijdragen aan een constructieve omgang met meertaligheid.
Deze studiedag is bedoeld voor leraren, schoolleiders, lerarenopleiders, nascholers, onderwijsbeleidsmakers en alle anderen die geïnteresseerd zijn in meertalige leesbevordering in het onderwijs.
Tickets
Een ticket voor de studiedag kost 50 euro (koffie, thee en lunch inbegrepen). Het programma vindt plaats in De Krook in Gent. De keynotes in de ochtend zullen op termijn beschikbaar worden gesteld via de LeesCast van Stichting Lezen.
Totaal aantal plekken: 135
| 10.00-10.30 | Inloop met koffie en thee |
| 10.30-12.30 | Plenair programma (Blauwe Vogel) |
| 10.30 | Opening Hilde Van Keer (Universiteit Gent) en Camille Welie (Vrije Universiteit) |
| 10.45 | Meertaligheid benutten in ons onderwijs: geen ideologie, maar ‘common sense’ Steven Delarue |
| 11.30 | Voordracht Sholeh Rezazadeh |
| 11.45 | Krachtig en inclusief leesonderwijs in regionale minderheidstalen Mirjam Günther |
| 12.30-13.15 | Lunch |
| 13.15-13.55 | Deelsessie 1 |
| Interactief voorlezen met anderstalige nieuwkomers: Waarom? En hoe? Thibaut Duthois (zaal: Blauwe Vogel) | |
| Thuistaal als hefboom bij interactief voorlezen met meertalige kinderen Eline Decraene (zaal: Vos en Haas) | |
| 13.55 | Zaalwissel |
| 14.05-14.45 | Deelsessie 2 |
| De effecten van verschillende leesinterventies in het volwassenenonderwijs NT2 Katja Tereshko & Camille Welie (zaal: Blauwe vogel) | |
| Meertalige boekenclubs en leesmotivatie in het voortgezet onderwijs Jasmijn Bosch (zaal: Vos en Haas) | |
| 14.45-15.15 | Pauze met koffie en thee |
| 15.15-16.30 | Plenair programma (Blauwe Vogel) |
| 15.15 | Paneldiscussie met Graziela Dekeyser (KU Leuven), Steven Delarue (Onderwijscentrum Gent), Mirjam Günther (NHL Stenden Hogeschool), Peter Schoenaerts (Vrije Universiteit) en Nikolaas Mergan (Universiteit Gent) |
| 16.00 | Afsluitende reflectie Maribel Montero Perez |
| 16.30 | Einde |
Laat een reactie achter