• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Groslijst: Aleksandr Skorobogatov, Achter de donkere wouden

29 oktober 2025 door Maarten De Rijk Reageer

Twintig jaar lang kon Alexander Skorobogatov (62) er niet over schrijven. Over de gruwelijke moord op zijn 15-jarige zoon in 2002. Over het loden schuldgevoel dat hij als “slechte” en afwezige vader nadien moest meezeulen. Over de wanhoop, de machteloosheid en het bodemloze verdriet. Over de pijnlijke leegte die maar moeilijk kan opgevuld worden met woorden. En toch doet Skorobogatov in Achter de donkere wouden een zinderende poging om via de taal, via een soort rouwhulde in briefvorm, in het reine te komen met een grondeloos verlies.

Je kan wellicht een hele boekenkast vullen met boeken van vaders die schrijven over het verlies van een kind. Het zou niet alleen de meest droevige boekenkast van de bibliotheek zijn, het zou ook een aantal onvergetelijke werken bevatten, zoals Tonio van A.F. Th. van der Heijden of Schaduwkind van P.F. Thomése. Maar zelfs in die boekenkast zou Achter de donkere wouden van Aleksandr Skorobogatov een unieke en aparte plek innnemen, al was het maar om de totaal onvergelijkbare band tussen vader en zoon.

Na de scheiding van zijn vrouw ruilde Skorobogatov Rusland in voor België. Zijn vijfjarige zoon Vladimir bleef achter bij de moeder; vader en zoon hadden tien jaar lang geen contact meer. Tot Vladimir in augustus 2002 uit het niets een mail stuurt. Een tiental dagen wisselen de twee mails uit, maar dan volgt plots een bericht van de stiefvader van Vladimir: 

Er is iets ergs gebeurd. Vladimir is vermoord, de begrafenis is op vrijdag, kom met spoed.

De wereld van vader Skorobogatov stort in.

De feiten op zich zijn gruwelijk. Samen met enkele andere jongeren die verbleven in een Moskouse datsja maakt zoon Vladimir op 12 augustus 2002 een avondwandeling. Achter hen stopt een Lada met verblindende koplampen. Drie kerels stappen uit de wagen. Wanneer een van hen iemand wil aanvallen met een fles, vlucht iedereen weg. Iedereen… behalve Vladimir. Hij wordt meegenomen, urenlang gemarteld en nadien voor dood achtergelaten in een greppel. Enkele uren nadien overlijdt hij in het ziekenhuis. De drie daders werkten voor een priester die de opdracht had gegeven om ‘satanisten’ te straffen.

Twee decennia lang kon Skorobogatov niet schrijven over wat er in die nacht van 12 op 13 augustus 2002 met zijn zoon is gebeurd. Poging na poging mislukte en naar eigen zeggen gooide hij “tientallen, honderden pagina’s” weg. Tot hij botste op de briefvorm. Brieven waarvan je als lezer ongemakkelijk wordt, niet enkel door de weerzinwekkende gebeurtenissen zelf, maar ook door de intimiteit en de diepe emotionele lading die Skorobogatov in die brieven legt. Brieven die soms aanvoelen als een langgerekte smeekbede om vergiffenis. Skorobogatov beschrijft hoe hij bijna ten onder gaat aan een martelend schuldgevoel, hoe hij zich “geen man” meer voelt omdat hij zichzelf ziet als gefaald in zijn rol als beschermende vader, omdat de schaamte om dat tekortschieten ondraaglijk op hem weegt.

Skorobogatov beschrijft ook hoe hij tijdens het proces tegen de daders van de moord geen haat voelt tegenover de beschuldigden. Meer zelfs, hij heeft het gevoel dat hijzelf op de beklaagdenbank zou moeten zitten: 

Ik voelde niets voor hen, helemaal niets, ik beschuldigde hen nergens van. Op die dag was er maar één moordenaar in de rechtszaal: ik.

In een bij momenten koortsachtige stijl probeert Skorobogatov de lezer mee te nemen in een onpeilbaar verdriet, een verdriet dat zich eigenlijk niet in woorden laat vatten. Dat besef sijpelt soms ook door: 

wat heb je aan al die woorden, al zijn ze nog zo oprecht, als je in een kist ligt en ik je meeneem naar je begraafplaats?

En toch, toch schrijft Skorobogatov even dapper als onrustig verder. Om in het reine te komen met de gruwel en het schuldgevoel? Om demonen te bezweren? Om een postuum monument van taal op te richten voor zijn zoon? Misschien een combinatie van al die redenen.

Aan het slot schakelt Skorobogatov over op een sprookje met fantasiefiguren die aanknopen bij een gedeeld verleden tussen vader en zoon. Het verhaal had voor mij ook op zichzelf kunnen staan zonder dat sprookjesluik, maar het lijkt alsof Skorobogatov die afstand van de bittere realiteit, die queeste inclusief drakengevecht echt nodig had om het verhaal in vrede af te ronden. Ergens in het verhaal schrijft hij: 

Iedereen redt zich op zijn eigen manier van verdriet, iedereen probeert de pijn die onverenigbaar is met het leven, op zijn eigen manier te verzachten.

Mijn gok is dat de auteur de sprookjesvorm, een parallel universum van avontuurlijke fictie, nodig had om de bittere pijn van de realiteit te verzachten.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Groslijst Libris 2026 Tags: 21e eeuw, Aleksandr Skorobogatov, Groslijst Libris 2026, letterkunde, Libris Literatuur Prijs, roman

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d