• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een daverend debuut 1625-2025

12 november 2025 door Ad Leerintveld Reageer

Huygens Museum viert met een bijzondere aanwinst het debuut van Constantijn Huygens 

Vierhonderd jaar geleden maakte Constantijn Huygens (1596-1687) een flitsende entree in het literaire wereldje van Leiden en Amsterdam. Als beginnende dichter had hij al naam gemaakt bij familie en vrienden, maar met de uitgave in 1625 van zijn bundel Otiorum libri sex  (Zes boeken van de ledige uren) brak hij pas echt door. In zes afdelingen met godsdienstige, vaderlandslievende, geestige en satirische poëzie in het Latijn, Frans, Italiaans en Nederlands etaleerde hij zijn kunnen. 

Portret van Huygens voorin zijn debuutbundel. Collectie Vereniging Hofwijck 

 Zelfverzekerd en trots nam hij in zijn boek, kortweg de Otia genoemd, de gedichtenwisselingen op met de toen al beroemde dichters Pieter Corneliszoon Hooft (1591-1647) en Anna Roemers Visscher (1583-1651).  

Anna Roemers werd door Huygens zeer bewonderd. In zijn bundel nam hij ook een lofdicht op haar graveerkunst op.  

Op de diamanten stift van Juffrouw 
Anna Roemers [Visscher] 

Gij die de snelle trek op het g[e]lazen blad 
van ’t Visscher-meisjes hand ziet slingeren en wenden 
en nauw’lijks merken kunt waar ’t ende zal  belenden 
en van zo vreemd een werk de reden niet en vat, 

hoor wat eronder schuilt: de penne die zij had 
en over ’s roemers ijs zo wonderbaarlijk mende 
(dit’s een verandering die *Naso nimmer kende) * Ovidius, beroemd om zijn Metamorphosen 
Was een bevroren drop van *Hippokrenes nat. * bron op de Helicon, de dichtersberg 

Ga, vreemdeling, veracht onze’ koude noorderlanden 
Bij ’t hete, vruchtbaar zand van uw verzengede stranden; 
Beschuldig onze vorst van weinig vrucht of geen: 

Heeft China, heeft Peru, heeft Indië vernomen 
Uit zijne warme schoot te wezen voortgekomen 
Ooit kostelijker nat, ooit konstelijker steen? 

Huygens heeft Anna Roemers een exemplaar van zijn Otia geschonken Haar exemplaar is te zien op de tentoonstelling.  

Exemplaar van Anna Roemers. Collectie Vereniging Hofwijck   

Dat Anna Roemers, ‘de tiende Muze’, met hem in 1619 in versvorm ging corresponderen, moet voor Huygens de weg naar de top van de Dichtersberg waar de Muzen wonen, hebben geopend. Als Anna Huygens schrijft even niet meer te dichten, laat Huygens namens de Muzen weten dat dat niet kan. Anna reageert daarop met een in een roemer gegraveerd gedicht dat Huygens dan maar op de Dichtersberg wat dichtwater voor haar moet halen: 

Aen Constantinus Huygens 

Verschrookt zo is mijn pen, vermuft is mijn papier, 
verroest is mijn verstand, beschimmeld is mijn lier. 
Gaat, zegenrijk poëet, gaat henen op de toppen 
van Helicon, en haalt wat water om te droppen 
in mijn verdroogde inkt, opdat ik, als ik plach, 
met een gewone pen mijn vrienden groeten mag. 

[Aan Constantijn Huygens 

Verschrompeld zo is mijn pen, muf werd mijn papier, 
Verroest is mijn verstand, beschimmeld is mijn lier. 
Ga, zegenrijk poëet, ga heen naar de toppen 
van Helicon, en haal wat water om te druppelen 
in mijn verdroogde inkt, opdat ik, zo ik steeds deed 
met een gewone pen mijn vrienden groeten mag.] 

Jan Nijhuis, Replica van door Anna Roemers aan Huygens gegraveerde roemer, 1997. Collectie Vereniging Hofwijck.  

Heel toepasselijk heeft dit glas, in de vorm van een unieke replica van het kwetsbare origineel uit het Rijks Museum, nu een ereplaats in de tentoonstelling. Deze recent aan het museum geschonken replica is in 1997 gemaakt door Jan Nijhuis (1935), die na een carrière als graveur/tekenaar/kalligraaf bij de vermaarde firma Enschedé in Haarlem zich is gaan toeleggen op het graveren in glas. 

In deze tentoonstelling krijgt ook het beroemde gedicht Hofwijck dat Huygens over zijn buiten publiceerde, de nodige aandacht. De buitenplaats, een rijksmonument, is eigendom van de Vereniging Hofwijck die in 1914 Hofwijck van de sloop redde. Hoe de vereniging dat voor elkaar kreeg en uiteindelijk in 1928 Hofwijck als museum kon openen, wordt ook duidelijk gemaakt in deze tijdelijke tentoonstelling. 

De tentoonstelling Een daverend debuut is tot 15 februari 2026 te zien. Praktische informatie.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 17e eeuw, Anna Roemers Visscher, Constantijn Huygens, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d