• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het wegkwijnen van de afdeling Nederlands

17 november 2025 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Een vriend van Neerlandistiek stuurde ons dit weekeinde, dit filmpje over het verval van de English Department, met de vraag of we het over het equivalent daarvan in de Lage Laden niet ook eens moeten hebben. Want het verval van de studie van de moedertaal en misschien nog wel meer van de literatuur is een fenomeen in de hele westerse wereld, maar de spreker in dit filmpje, de jeugdige Amerikaan Adam Walker, diagnosticeert de problemen heel scherp, en schetst bovendien de contouren van een alternatief.

Een van de problemen ligt volgens Walker in de verregaande specialisatie. Op zeker moment werd onderzoek belangrijk, en wel onderzoek dat zoveel mogelijk op onderzoek lijkt dat in de natuurwetenschappen gedaan wordt: zeer technisch en voor hooguit een handjevol mensen op de wereld begrijpelijk. Daarmee is volgens Walker het begin van het einde ingezet. Maar er is hoop: er zijn volgens hem nog heel veel mensen over die wel degelijk geïnteresseerd in klassieke (Engelse) literatuur, en die weten elkaar altijd te vinden, ook als dat niet op de gewijde gronden van de academie is, maar bijvoorbeeld op internet. Walker baat een YouTube-kanaal uit, waar hij dit soort verhalen vaker vertelt (hij is van Harvard vertrokken vanwege dit soort knagende onvrede), maar ook bijvoorbeeld een cursus close reading geeft.

Binnen en buiten

Barker is misschien wat onbesuisd. Ik geloof dat het wegkwijnen van de literatuurstudie meer oorzaken heeft dan dat mensen zulke hoogst wetenschappelijke artikelen zijn gaan schrijven. Dat hij ook veroorzaakt wordt door een algemene tendens om alleen nog maar dingen te willen studeren die je zo snel mogelijk een lease-auto opleveren, of desnoods een NS Business-card. En met wat voor oorzaken je ook verder allemaal kunt aanwijzen voor ontlezing.

Maar met het positieve deel van het betoog ben ik het van harte eens. Wil het vak overleven, dan moet het zich minder exclusief richten op de klassieke manier waarop dat gebeurt, via de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur, met zijn permanent semi-overspannen staf, zijn almaar inkrimpende studieprogramma (ten gunste van de ‘brede bachelor’), zijn neiging om nu er een leraartekort is dan maar razendsnel niet-neerlandici klaar te stomen om voor de klas te staan. De neiging om al het onderwijs op te delen in hapklare cursussen, en om van de staf te verwachten dat ze het grootste deel van hun tijd besteden aan dergelijk onderwijs. Al die ontwikkelingen zijn gezien misschien noodzakelijk voor het instituut, maar het betekent hoe dan ook dat het vak schade lijdt.

En dat terwijl er natuurlijk nog wel degelijk belangstelling bestaat voor een serieus gesprek over taal en literatuur. Terwijl er genoeg mensen zijn die daar iets over willen leren. We moeten nog een manier vinden om dat te organiseren – al is het de vraag of dat nog kan binnen de muren van de academie.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Reacties

  1. Melchior Vesters zegt

    17 november 2025 om 17:29

    Wat het filmpje niet noemt, is de omslag vanaf ca. 2000 met de intrede van internet/google/Wikipedia: dat mensen niet meer zelf veel kennis hoeven te hebben, maar de vaardigheden om kennis op te zoeken. Dit heeft voor een enorme verlaging van de lat gezorgd, overigens niet alleen op de universiteit, maar ook bij het schoolvak Nederlands. Het waanidee is dat mensen algemene vaardigheden kunnen hebben – bijvoorbeeld ‘leesvaardigheid’ – die los staan van ‘contextuele’ (inhoudelijke) kennis. Een lezer loopt stuk op woorden of namen die hij/zij niet kent. Het verschil met vroeger is dat de hedendaagse lezer steeds minder weet.

    Zelf heb ik me kleinschalig verzet tegen ontlezing en het verval van cultureel geheugen. Toen ik studeerde in Leiden, viel me op dat de leeslijsten bij de studie Nederlands steeds korter werden. Ik zocht in de UB het programma van het programma uit 1978 en deed dit in de ideeënbus van de opleiding. Het baatte niet: het mondeling tentamen moderne literatuur werd ingekort van 20 primaire werken naar 8. Vrijwel geen enkele student wilde meer uren maken dan ‘nodig’ voor het aantal studiepunten (5)… Dit sluit aan bij Walkers punt dat meer studenten gemotiveerd zijn door het kwalificerende papiertje i.p.v. of dat echt wat betekent.

    Walker maakt overigens een goed punt wat betreft ‘Theory’: aandacht voor theorie is op zich niet slecht (eigenlijk zou elke student Geesteswetenschappen een jaar filosofie moeten doen, om theorievorming van de laatste paar eeuwen te begrijpen), maar hielp in de praktijk niet mee: in mijn ervaring werd kennis van primaire werken ondergeschikt gemaakt aan theorie.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d