80 jaar Gerrit Komrij
25-02-2025
Muziek moet worden beleefd, niet toegediend, las ik onlangs. En zo is het. Wie de muziek liefheeft, voor wie de muziek heilig is – hij zal die alomtegenwoordige muzakinjectie op fluisterniveau als een blasfemie ervaren. Het is hem te moede als een gelovig mens die het moet stellen met een knippatroon van God.
Bron: ‘Kriebelziekte’ in Humeuren en temperamenten (1989)
24-02-2025
Ik heb gehoord dat van muzak de kippen beter gaan leggen en de koeien meer melk geven. Zo weten we precies welk beeld artsen, restauranthouders, hoteliers en zij die de scepter zwaaien over openbare nutsgebouwen van ons hebben: het beeld van legvee, van een clientèle die moet worden gemolken.
Bron: ‘Kriebelziekte’ in Humeuren en temperamenten (1989)
23-02-2025
In liften zelfs, op toiletten, overal is daar die zoemende muzak die maakt dat je ogen bloeddoorlopen raken en dat je de allereerste die je pad kruist naar de keel zou willen vliegen – alleen maar om die werveling van woedekriebels, tomeloos en onweerstaanbaar tot windkracht twaalf aangezwollen, te sussen. Om weer tot rust te komen.
Bron: ‘Kriebelziekte’ in Humeuren en temperamenten (1989)
22-02-2025
Bij een ander veroorzaakt een stofje of een zaadkorrel wellicht misselijkheid en huiduitslag, bij mij is het de achtergrondruis van muziek die tot de gevreesde kriebelziekte leidt. In treinen, taxi’s, vliegtuigen en hotellounges, op postkantoren en in dokterswachtkamers, er lijkt geen ontkomen meer aan.
Bron: ‘Kriebelziekte’ in Humeuren en temperamenten (1989)
21-02-2025
Rekenkundige rondreis: Nuland, Eenrum, Tweehuis, Driebergen, Vierambachtspolder, Vijfhuizen, Zesgehuchten, Zevenaar, Achtkarspelen, Negenhuizen, Tiengemeten, De Hondert, Duizendvreezen, Vijftienhonderd gemeten, Eindeloos.
Bron: ‘De kaart van Nederland’ in Dit helse moeras (1983)
20-02-2025
Kleurrijke negenstedentocht: Blauwhuis, Bruinisse, Geeleburen, Gouda, Grijssloot, Groenlo, Roodeschool, Witmarsum, Zwartsluis.
Bron: ‘De kaart van Nederland’ in Dit helse moeras (1983)
19-02-2025
Er is voortaan een reden te meer om de betaalde naastenliefde in dienst van een hoger doel, de gesubsidieerde burenhulp naar antikapitalistisch draaiboek die welzijnswerk heet met honderd-en-één argusogen te beschouwen. Het falderappes van de weeë sector wil nu ineens boete doen.
Bron: ‘Welzijnsmarketing’ in Dit helse moeras (1983)
18-02-2025
Als een dief een moordenaar een schurk noemt, zou je hem dan vertrouwen? Kijk uit, luidt mijn leus, als de luis de vlo maar een rare neet vindt.
Bron: ‘De lilliputter rede’ in Dit helse moeras (1983)
17-02-2025
Waarom zouden de omroepen niet dokken om tot de opschoning bij te dragen van de gifbelt die midden in de huiskamers staat en die treurbuis heet? Waarom zouden we geen belasting heffen op de culturele rotzooi om er de cultuur als geheel door te redden? Ik stel voor ook op dit terrein een rotzooi-belasting, een tinnef-taks in te stellen. De vervuiler betaalt.
Bron: ‘De tinnef-taks’ in Dit helse moeras (1983)
16-02-2025
Ja, die om de zoveel jaren opflakkerende roep om een vereenvoudiging van de spelling, dat is, in een notendop, waarom het met Nederlanders nooit iets zal worden. Het sektarische wordt voor een maatschappelijk probleem aangezien. De ouwehoer wordt als profeet gevierd.
Bron: ‘Nieuws uit Aburdistan 1’ in De gelukkige schizo (1985)