De Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam en Uitgeverij 010 nodigen u uit voor een Boekensalon ter gelegenheid van de presentatie van het boek
‘Droom van helderheid. Huisstijlen, ontwerpbureaus en modernisme in Nederland, 1960-1975’ van Wibo Bakker, op donderdag 22 september om 17.00 uur.
In Droom van helderheid laat ontwerphistoricus Wibo Bakker de ontwikkeling zien van huisstijlen in Nederland tussen 1960 en 1975. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan besluitvormingsprocessen binnen bedrijven en de opvattingen van de ontwerper. Dit boek is het derde deel in de serie ‘Beeldcultuur in Nederland’, een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De serie staat onder redactie van prof. dr. Bram Kempers.
Deze Boekensalon vindt plaats in het Museumcafé van de Bijzondere Collecties, Oude Turfmarkt 129, 1012 GC in Amsterdam. Aanmelding via info-bc@uva.nl wordt op prijsgesteld. Meer info: http://www.010.nl en http://www.bijzonderecollecties.uva.nl.
Programma
17.00 uur, inloop en ontvangst, welkom door Garrelt Verhoeven (hoofdconservator Bijzondere Collecties)
Wibo Bakker: Droom van helderheid
Siep Wijsenbeek (ontwerper): Casestudie NS & Design management
Frederike Huygen (onderzoeker en publicist designgeschiedenis): Ontwerp en reclame
Borrel
Droom van helderheid
Droom van helderheid laat de ontwikkeling zien van huisstijlen in Nederland tussen 1960 en 1975. In deze periode groeiden huisstijlen uit van een marginaal verschijnsel tot een onmisbaar element in de presentatie van bedrijven en instellingen. Veel bekende huisstijlen werden ontworpen door de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design, pioniers op dit gebied in Nederland, met als belangrijkste vertegenwoordigers respectievelijk Wim Crouwel en Gert Dumbar. Volgens hen waren huisstijlen een vorm van ‘goed ontwerp’ en leverden ze een bijdrage aan het algemeen welzijn. Tegelijkertijd zag met name Total Design huisstijlen ook als een vorm van visuele efficiency, hiermee aansluitend bij de heersende modernistische ontwerpopvattingen en het vooruitgangsgeloof in de jaren zestig. In de loop van de jaren zeventig zagen bedrijven huisstijlen voornamelijk als een manier om hun imago te verbeteren. Het ook in Nederland actieve Engelse ontwerpbureau Allied International Designers was zich hier al eerder van bewust en profiteerde hiervan. In dit rijk geïllustreerde boek wordt aan de hand van casestudies als KLM (1963), PAM (1965), AH (1966), NS (1968), DSM (1969) en de PTT (1981) onderzocht hoe de ontwikkeling verliep van enkele opvallende huisstijlen en ontwerpbureaus in Nederland. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan besluitvormingsprocessen binnen bedrijven en opvattingen van ontwerpers.
Deel 3 in de serie Beeldcultuur in Nederland, een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Wibo Bakker, Droom van helderheid. Huisstijlen, ontwerpbureaus en modernisme in Nederland, 1960-1975
320 pp. / 24×17 cm. / gebonden / ISBN 978 90 6450 753 3 / € 34,50
Uitgeverij 010, Watertorenweg 180, 3063 HA Rotterdam / 010@010.nl / www.010.nl.
Laat een reactie achter