Door Jessica Kloet
Als docente Nederlands probeer ik eigenlijk altijd mijn onderwijspraktijk te verbeteren om zo de vaardigheden van mijn leerlingen te verbeteren. Bij het klassieke, docentgestuurde onderwijs is het zo dat leerlingen die vaardigheden vooral thuis oefenen. In de les luisteren zij namelijk naar een klassikale instructie. Ik wilde dat graag anders en het kan ook anders.
Avond van het onderwijs
Tijdens de uitzending Avond van het onderwijs vertelt Jelmer Evers, docent geschiedenis op een middelbare school in Utrecht, dat hij zijn leerlingen instructie geeft via filmpjes op YouTube. Deze bekijken de leerlingen thuis als huiswerk. Op die manier ontstaat er tijd en ruimte om in de les bezig te zijn met oefeningen, die leerlingen normaal gesproken thuis maken. Deze aanpak wordt ‘flipping the classroom’ genoemd.
Het idee achter ‘flipping the classroom’
Docenten bieden lesstof aan via filmpjes op het World Wide Web en leerlingen bekijken deze filmpjes als huiswerk, dat is dus het idee achter ‘flipping the classroom’. Onlangs heb ik met mijn vwo4-leerlingen schrijfvaardigheid geoefend. De instructie gaf ik via video’s die ik met de leerlingen deelde via de elektronische leeromgeving (elo) van de school. In de les kon ik daadwerkelijk met de leerlingen schrijven, tekst(del)en meteen van feedback voorzien en vooral ook zien wat ze goed deden tijdens het schrijven en wat nog verbeterd kon worden. Zeer effectief gebruik van de lestijd, lijkt mij.
Door deze aanpak heb ik meer zicht op wat én hoe mijn leerlingen leren. Bovendien is er meer tijd om in te spelen op behoeften van individuele leerlingen; er is meer tijd voor één-op-één begeleiding. Voor leerlingen is het grote voordeel dat zij de lesstof kunnen bekijken als zij bijvoorbeeld ziek zijn geweest en bij wijze van herhaling vlak voor een toets. De resultaten van de toets schrijfvaardigheid ben ik nu aan het bekijken en ik zie nu al verbetering. Daar doe ik het voor!
Laat een reactie achter