• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Risico nemen om te leren

28 maart 2013 door Marc van Oostendorp Reageer

Kanttekeningen bij online onderwijs

Door Marc van Oostendorp 

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Kunnen studenten voortaan thuis blijven omdat we alle colleges gaan opnemen en via YouTubes uitstralen naar de wereld? Zodat zij thuis kunnen blijven zitten en ernaar kijken en ons dan kunnen e-mailen met hun vragen, die we dan op Blackboard kunnen beantwoorden? Of dit alles, maar dan met nog net wat geavanceerdere technieken?

Wanneer die vragen gesteld worden – en ze worden de laatste tijd veel gesteld – moet ik altijd even aan de Amerikaanse filosoof Hubert Dreyfus (1929) denken. Dreyfus is een van de grootste critici van het online leren. Tegelijkertijd veroverde hij de wereld al een jaar of vijf geleden met een aantal cursussen over fenomenologie (jaja) via iTunes.

Expertise

Dreyfus is inmiddels in de tachtig, en denkt al decennia kritisch na over de mogelijkheden van het gebruik van computers om mensen te vervangen. Een belangrijke rol speelt daarbij de vaststelling dat mensen een lichaam hebben, en dat we niet alleen met onze hersenen denken, maar ook met dat lichaam.

Ook voor het leren heeft die simpele vaststelling allerlei consequenties. Wanneer je iets wil leren, vooral wanneer je een vak wil leren, wanneer je dat vak helemaal wil leren beheersen, moet je dat vak leren van een meester die zich alle kneepjes al eigen heeft gemaakt. Hoe zij dat precies doet, kan ze misschien nog niet eens goed uitleggen. Nee, dat kan ze zeker niet. Expertise kun je uiteindelijk alleen maar voordoen. Tijdens het directe menselijke contact gebeuren er allerlei dingen die we enorm subtiel zijn en ingewikkeld en waar we niets van weten – en die we dus niet kunnen digitaliseren en die mogelijk ook verloren gaan in een YouTube-filmpje. Dat is geen mystiek – dat is de erkenning dat we veel dingen nog lang niet weten.

Risico

Daar voegt Dreyfus nog een veel belangrijker argument bij. Een student die zijn lerares ontmoet in de fysieke risico, neemt daarbij een risico: hij kan fouten maken, hij moet ter plekke improviseren en zelf meedoen. Veilig achter zijn scherm is dat allemaal niet mogelijk. Maar het is volgens Dreyfus juist dat risico dat je doet leren.

Je leert alleen doordat je jezelf aan dat risico blootstelt in de nabijheid van een meester die kan voordoen hoe het moet.

Dat alles geldt misschien vooral voor de fases voorbij de propedeuse en de hoorcolleges. Maar ook helemaal achterin de zaal in een hoorcollege krijg je allicht nog meer mee. Misschien niet van de zakelijke ‘inhoud’ – maar die kun je ook in een boek lezen, maar wel van het voorbeeld van de docent.

Verteller

Het ironische is, zoals gezegd, dat Dreyfus tegelijk een briljante docent is, en dat dit ook blijkt uit de colleges die je op iTunes en ook op YouTube kunt vinden. Hij doet precies wat een goede docent volgens hem moet doen: hij doet het vak voor. In zijn geval is dat, omdat hij een filosoof is, nadenken. En er komt  Ik heb weinig op met de fenomenologische filosofie, maar ik heb er de afgelopen jaren veel over geleerd omdat Dreyfus zo’n geweldig verteller is. De menselijkheid spat op de een of andere manier van de elektronen af. Wat een leraar moet dat zijn, wanneer je echt bij hem in de zaal gaat zitten.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: internet, nieuwe media, onderwijs, onderwijsvernieuwing

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d