• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hoi Femke

24 juni 2013 door Marc van Oostendorp Reageer

Martinus Benders is gewoon normaal in plaats van serieus

Door Marc van Oostendorp

“Ieder wereldje”, schreef Bas Heijne dit weekeinde in NRC Handelsblad, “wordt op een gegeven moment een gesloten wereldje, waarin de eigen cultuur allesbepalend wordt.” Heijne schreef dit naar aanleiding van een ‘pittige lezing’ die Femke Halsema onlangs hield en waarin ze zoiets had geconstateerd voor één zo’n wereldje — dat van de hulpverlening.

Vreemd genoeg was ik net een boek aan het lezen waarin Halsema zelf in verband werd gebracht met een gesloten wereldje met een allesbepalende eigen cultuur: dat van de Nederlandse poëzie.
Was dat toeval? Het boek, Wôld Wôld Wôld van Martinus Benders, was als het ware speciaal voor mij gemaakt. Mijn naam staat er een paar keer in, en mijn foto, en een status update van mijn vrouw.
Benders maakt in zijn boek gretig gebruik van de mogelijkheden van publishing on demand. Zou hij Femke er ook nog even speciaal voor mij in hebben gebracht? Dan had hij enkele weken, toen hij mijn exemplaar in Istanboel klaarmaakte, geleden al moeten voorzien dat ik zijn boek net dit weekeinde zou lezen. Ik weet precies wanneer dat was, omdat Benders er een status update over schreef op Facebook. De dag dat ik zijn bundel bestelde, werd ik ook vrienden met hem.

In Wôld Wôld Wôld, of in ieder geval in mijn exemplaar, staan enkele mailtjes die Benders vorig jaar aan Femke Halsema schreef omdat zij voorzitter was van de jury voor de VSB-prijs. Op kinderachtige eigenzinnige manier dringt hij erbij haar op aan om zijn bundel te bekronen. “Het is een schitterende bundel Fem, je krijgt er geen spijt van.”

Halsema antwoordt uiteindelijk: “Als je wilt dat ik je in functie serieus neem, zou je misschien wat minder quasi-persoonlijk kunnen formuleren.” Benders: “Hoi Femke, Vroeger schreven mensen elkaar nog brieven en was alles persoonlijk.En kreeg je een brief van Charles Baudelaire dan zou je een gat in de lucht gesprongen hebben. Dit zijn andere tijden, dat begrijp ik wel. Alles moet zo zakelijk mogelijk worden afgehandeld. Sinterklaas bestaat niet. Je neemt mensen ‘in functie’ serieus in plaats van gewoon normaal.”
Ik geloof dat in die uitwisseling een sleutel zit tot Benders dichterschap. Halsema is een representant van een heus ‘wereldje’, waarin prijzen worden uitgereikt door serieuze jury’s met onveranderlijk een politicus als voorzitter die net doet alsof poëzie ineens vreselijk gewichtig is, en serieus. En niet persoonlijk, of in ieder geval niet quasi-persoonlijk.

In feite is de wereld van de hedendaagse dichtkunst natuurlijk overzichtelijk: een handjevol dichters en een nog kleinere groep lezers, die allemaal elkaars vrienden zijn op Facebook en elkaars vijanden daarbuiten. (Ik hoor zogenaamd niet tot dat wereldje, maar heb geloof ik ook al vier dichters onder mijn vrienden.) Ondertussen zijn er allerlei conventies: bundels zijn afgezien van een handgeschreven opdracht volkomen onpersoonlijke, buiten alle sociale netwerken staande autonome kunstwerken, in eenzaamheid geschreven voor anonieme lezers in later eeuwen. Die bundels, die bijna niemand koopt, doen alsof ze onvergankelijke meesterwerken zijn, allemaal. Honderden keren per jaar verschijnen bronzen monumenten.

Benders doorbreekt precies die conventies. Hij sleept Facebook zijn bundel in: het voorwoord is geschreven door drs. Rob Zeeman, een computerprogrammeur die in het voorwoord vooral flink van leer trekt tegen de dichter Jan Baeke. (Toevallig of niet: ik ken Rob Zeeman, en niet alleen van Facebook, hij werkt op hetzelfde instituut als ik.) Dat leidt tot de ongemak die hoort bij een wereldje waarvan de conventies geschonden worden: “Korte tijd nadat ik de mails verstuurde zag ik op Facebook allerlei mensen van wie ik nog nooit gehoord had me een ‘stalker’, een ‘psychopaat’ en meer van dit soort benamingen geven,” schrijft Benders ergens aan het eind van zijn boek, en: “wat interessant is is die neiging elke vorm van persoonlijke, directe communicatie als een ‘dreigement’ te ervaren.”

De poëzie is een wereldje waarin iedereen iedereen kent, terwijl men tegelijkertijd elkaar alleen onpersoonlijk, ‘serieus’, mag benaderen.

Benders doorbreekt ook andere conventies in deze bundel. Zo werkt hij met smiley-achtige tekeningetjes, maakt hij parodieën en spotverzen op Arjen Duinker en Coen Peppelenbos, en spreekt hij honend over een ‘ware bladspiegelplaag’ van ‘reetveterbundeltjes’. Tussendoor is hij lyrisch, satirisch, extatisch en grappig. De bundel is een explosie van taal, de lezer (Marc) verveelt zich geen moment.

Maar het interessantst is toch de manier waarop Benders laat zien hoe vreemd de ‘eigen cultuur’ is die er inmiddels in het dichterswereldje heerst, en ook in het maar net iets grotere wereldje dat Nederland heet. Het laatste gedicht van Wôld Wôld Wôld begint zo:

Femke, ik had alles voor je over.
Maar jij ging liever werken bij een prijs.
Femke, je verwarde me met een ander
toen je zei dat we functioneel moesten doen.

Vervolgens klaagt de dichter dat Femke hem geen antwoord wil geven op zijn vragen en “je wilt dus ook Marc geen antwoord geven / die deze bundel kocht voor 222 cent / wat een kutstreek”. (Die prijs is gelogen.) Het gedicht, en dus de bundel eindigt aldus:

een gat zou je in de lucht moeten springen
om een gedicht
om een mooie lezer als Marc
maar ik ken je onderhand
je zou ervandoor gaan
door dat gat
met Marc …

Martinus Hendrikus Benders. Wôld, Wôld, Wôld. Gesellichefersna for heelhouts familje. Loewak, 2013. Bestelinformatie bij de uitgever.

Update 15:10. M. Benders te Istanboel maakt me erop attent dat een secretaresse van de VSB-prijs vorig jaar Femke heette, en dat Femke Halsema (toen) niet bij de prijs betrokken was.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: letterkunde, poëzie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d